• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Tijdens de 42e editie van Modefabriek heeft duurzaam denimlabel Kings of Indigo haar eerste retailconcept aan het publiek getoond.

Het was de eerste keer dat Kings of Indigo een volledige eigen stand had op de modebeurs, en het merk wist gelijk veel aandacht te trekken. “Het is de eerste keer dat we het retailconcept in het echt testen en dat we op deze manier nadenken over wat we willen laten zien en hoe we dat doen,” legde Kings of Indigo’s oprichter en creatief directeur Tony Tonnaer uit aan FashionUnited. De stand van het merk was ingericht met meubels van glad metaal en gerecycled hout, wat zorgde voor een rauwe uitstraling die industrieel en vintage aandeed: precies in overeenstemming met de kernwaarden van het merk.

Ga met uw muis over de foto's om meer informatie te ontdekken.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

”Ik zou zeggen dat we een modern jeansmerk zijn - we zijn niet per se authentiek, het draait bij ons, vergeleken met veel traditionele denim retailers, juist meer om een hedendaags gevoel. Traditionele retailers kiezen vaak allemaal voor dezelfde vintage inrichting met houten vloeren en zwarte hangers.” In plaats van diezelfde stijl te volgen, heeft Tonnaer in samenwerking met een ontwerpstudio in Amsterdam een nieuw concept bedacht. Hiermee wil het merk haar klanten laten zien waar het voor staat. “We wilden er zeker van zijn dat het concept onze merkidentiteit en onze waarden zou uitstralen naar klanten toe.”

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Opvallend aan het retailconcept, is dat het bedrijf ervoor heeft gekozen te werken met de meest duurzame materialen. “Ik wilde, net zoals we doen bij het maken van onze producten, enkel materialen gebruiken van de hoogste kwaliteit, die ook op een duurzame manier tot stand zijn gekomen of zijn gerecycled en ook weer makkelijk kunnen worden hergebruikt.” Zo zijn de pallets waarop producten worden getoond gemaakt van overgebleven houtsnippers omhuld door een laag biologische was. Het geheel is vervolgens afgemaakt met een transparante coating die zorgt voor een mooie afwerking.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

”Net zoals onze kleding, is het merendeel gemaakt van gerecycled materiaal, alleen presenteren wij het wel op een vernieuwende manier. Het is modern en draait om mooi design.” Het nieuwe concept is ook een reflectie van de kruising tussen Amerikaans en Japans design die terug is te vinden in de kleding van Kings of Indigo. Gedacht kan worden aan de campagnefoto’s die zijn opgehangen, de ruwe pallets en de stoelen die in de stand staan. “We hebben heel veel positieve reacties ontvangen, wat er leuk is. Het is namelijk toch de eerste keer dat we een retailconcept laten zien dat we zelf hebben ontwikkeld.”

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

De vraag is dus: wat kan de consument verwachten wanneer het nieuwe retailconcept uiteindelijk echt is geïntroduceerd? Tonnaer en zijn team werken op dit moment aan een zogenaamd modulair systeem dat zal worden gebruikt in de eerste winkel van het merk, dat later dit jaar zal moeten openen. Daarnaast zal dit systeem ook kunnen worden toegepast bij shop-in-shops binnen warenhuizen. “We hopen ook dat we het concept kunnen gebruiken bij evenementen zoals de Amsterdam Denim Days, pop-up stores of stands op modebeurzen zoals hier.” Wat betreft de eerste winkel van Kings of Indigo: Tonnaer hoopt dat hij in ieder geval voor september van dit jaar de ideale locatie heeft gevonden. Het liefst zou de creatief directeur neerstrijken in Amsterdam, al wil hij ook niet uitsluiten dat het merk uiteindelijk een winkel opent in een nabijgelegen stad als Haarlem.

In Beeld: Kings of Indigo onthult allereerste retailconcept

Kings of Indigo hoopt dat haar eerste winkel in september of oktober van dit jaar de deuren kan openen. “Natuurlijk moeten we eerst een geschikte locatie vinden, maar Amsterdam zou de beste optie zijn. Op die manier zou ik gemakkelijk langs de winkel kunnen gaan en zelf een paar dagen aanwezig zijn en ook regelmatig met de winkelmedewerkers kunnen praten.”

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Beeld: Kings of Indigo

Kings of Indigo
MODEFABRIEK
Tony Tonnaer