• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Kleding- en schoenenbranche loopt achter op overige detailhandel

Kleding- en schoenenbranche loopt achter op overige detailhandel

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Al 5 kwartalen op rij zag de kleding- en schoenenbranche de omzet dalen, maar in het derde kwartaal van 2015 is weer meer omgezet dan vorig jaar behaald. De omzet groeide met ruim 2 procent, wat vooral te danken is aan de toenemende verkopen (bijna 4 procent). Terwijl de rest van de detailhandel weer bijna op het niveau zit van voor de crisis, hebben kleding- en schoenenwinkels dat niveau echter nog niet bereikt; zij hebben nog een omzetstijging van 15 procent nodig, meldt het CBS.

Consumenten besteden weer meer in de winkels, vooral aan kleding. Winkels in bovenkleding laten de meeste groei zien. Hun omzet nam met ruim 4 procent toe. De omzet van textielsupermarken groeide met slechts 0,2 procent, maar met een omzetdaling van ruim 3 procent deden schoenenwinkels het slechter dan vorig jaar.

Webwinkels zien de meest positieve omzetontwikkeling. Vooral winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is -dit zijn vooral fysieke winkels met een webshop- zetten maar liefst 24 procent meer om dan vorig jaar. Winkels die zich alleen focussen op online verkoop groeien met 14 procent.

Onderzoek van ING Economisch Bureau wijst uit dat ruim 1 op de 5 retailers in non-food denkt dat business modellen in de komende 5 jaar zullen moeten worden aangepast, als gevolg van technologische ontwikkelingen. Concurrentie vraagt steeds meer van de retailers, die steeds efficiënter, effectiever en flexibeler moeten inspelen op de markt. Hierbij speelt technologie een grote rol. “Veel succesvolle internationale ketens en webshops zullen hun positie uitbouwen met behulp van technologie,” vertelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.

Ondernemers in de detailhandelsector zijn optimisch over de verwachtingen voor 2016. Ruim 60 procent van de warenhuisondernemers verwachten een stijging van de omzet volgend jaar.

Kleding