• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Lincherie: “Styling Center is beste van twee werelden”

Lincherie: “Styling Center is beste van twee werelden”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Je hoeft niet eindeloos te wachten op het antwoord of je maat nog beschikbaar is en er staat ook geen rij voor de kassa. Lincherie opent een nieuw winkelconcept aan de Huidenstraat in Amsterdam: het Styling Center. Het concept: een persoonlijke stylingsessie en vervolgens online kopen, thuis of in de winkel. FashionUnited sprak retail manager Europe Annelies Braeckman over het nieuwe concept in Amsterdam.

Hoe kwamen jullie op het idee van het Styling Center?

“We vroegen ons af hoeveel van alle vrouwen we bereikten met ons merk. Toen kwamen we er achter dat veel vrouwen de drempel naar een luxe lingeriezaak toch te hoog vinden. Vrouwen gaan liever niet naar binnen, of zijn bang dat ze meteen iets moeten kopen. Daarnaast komt er een jonge generatie aan die graag online shopt, al heeft die ook behoefte aan deskundig paskameradvies. Toen hebben we die twee gegevens gecombineerd: een concept dat toegankelijk is, inclusief styling en met het gemak met online shoppen. Er wordt binnen 48 uur en gratis bezorgd en geretourneerd.”

Hoe lang hebben jullie aan het nieuwe winkelconcept gewerkt?

”Zeker een jaar. Het moeilijkste was de locatie. We hebben ook nog in Berlijn gekeken, maar goede panden zijn schaars. Je zoekt een pand waarbij je het niet als winkel inricht maar als styling centrum. Tussen andere grote winkels zit je dan niet op je plek. Toen zagen we dit pand. In de Negen Straatjes zitten allerlei winkeltjes die net even anders zijn; iedere winkel heeft wel iets op maat of een persoonlijke service. Daar passen we goed tussen.”

Het is niet goedkoop om iets te huren aan de Negen Straatjes…

“Door ons concept hebben we minder ruimte nodig, alle bestellingen worden immers online gedaan. Dat maakt dat het ook te betalen is.”

Hoe zit het precies met het pasaanbod?

”We hebben per merk alle modellen en maten beschikbaar als pasmodel. We hebben 1.020 pasbh’s en slips. Dat is uniek, want geen enkele lingeriewinkel kan het hele aanbod aanbieden, wegens beperkte voorraadruimte. Je kan nooit alles van de leverancier kopen. Consumenten kunnen tevens van ieder model pasbh’s bekijken, om te zien welke kleuren en materialen er beschikbaar zijn voor ze het online bestellen. In een webwinkel zie je soms niet goed zien welke kleur iets heeft (‘is het zwart, donkerblauw of donkergroen’) en ook kan je de stof niet voelen. Bij ons kan dat wel.”

Hoe werkt het bestelproces?

”Je kunt het via een tablet in de winkel of thuis via je laptop, tablet of mobiel bestellen. Tevens maakt de stylist een Online Personal Shop voor je aan op de site, zodat je in de webshop kunt zien welke bh’s qua model en maat bij je passen. Dit wordt ook geüpdatet met de nieuwe collecties, die continue binnenkomen.”

De passessie gaat met behulp van de 3D-scansspiegel, die sinds twee jaar op de markt is. Wat kan je daarover vertellen?

De spiegel meet 140 punten op het lichaam en maakt vervolgens een shape ID. Er zit een mathematisch algoritme achter, dat in de afgelopen vier jaar door Van der Velde (het moederbedrijf van Lincherie, red.) is ontwikkeld. Er zit voor 20 jaar een Europees patent op.” Vervolgt: “Als je opgemeten bent, dan kijkt de styliste ook nog even met je mee. Het is dus niet helemaal automatisch, want elke borst is anders natuurlijk.”

Hoeveel 3D-scanspiegels zijn er?

”Er zijn 2 passpiegels voor 4 paskamers. Bij de andere 2 paskamers, die zijn extra groot en daar wordt de maat bepaald door middel van een special styling meetlint. Dat meetlint meet namelijk de spanning van de omvang, zodat je altijd de juiste maat berekent. Als het Styling Center een groot succes wordt, dan komen er misschien nog meer passpiegels bij.”

Wanneer komen de spiegels in de andere winkels?

“We zijn ze nu aan het uitrollen in verschillende Lincherie-vestigingen, ook in Duitsland, Groot-Brittanië en de Verenigde Staten. Momenteel hebben 13 van de 68 winkels zo’n spiegel, dus we hebben nog even te gaan.” Lacht even en vervolgt: “We zijn het nog aan het bekijken, want de technologie gaat hard. Misschien krijgen ook niet alle winkels zo’n spiegel. We zijn er nog mee bezig, maar hier willen we in iedere vestiging wel een 3D-scanspiegel.”

Bij het ene bh-merk heb je de ene maat, bij het andere merk weer een andere maat. Hoe hebben jullie dat opgelost in dit systeem?

“Dat was inderdaad een van de uitdagingen tijdens het project, maar dat hebben we opgelost met conversies. Heb je bijvoorbeeld bij Primadonna 75C en bij Marie Jo 75D, dan zetten we dat in je account. Als je dan je Online Personal Shop opent, zul je zien dat er een voorselectie is gemaakt waarbij Primadonna bh’s in 75C staan en de Marie Jo’s in 75D. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de ‘snit’. Alles in de online shop past echt bij jou, en is dus niet geselecteerd op maat of merk. Dat geldt voor alle items, van bh’s tot bikini’s.”

Hoe steken jullie de concepten in op de jongere doelgroep?

“Jongeren hebben een andere manier van shoppen, maar willen ook kwaliteit en service. Daar hebben we zeker over nagedacht en het concept op aangepast. Het moet voornamelijk laagdrempelig zijn en klanten moeten, na goed paskameradvies, zelf kunnen uitzoeken wat ze willen en dat kan aan de hand van de tablet en inspiratiecollectie. We hebben ook speciale sub-labels die passen bij de jonge doelgroep. ”

Hoe belangrijk is de mix van online en offline voor een lingerieketen als Lincherie?

“Natuurlijk blijven winkels altijd belangrijk; persoonlijk contact is nodig. We moeten wel nadenken over de online shoptrend, daarom hebben we nu het Styling Center geopend. Ook werken we aan een verbetering van de webshop en een omnichannel service. Zo kunnen consumenten zelf kiezen waar ze het kopen en ophalen.”

Hunkemöller is daar al zeven jaar mee bezig. Kijken jullie daarnaar?

“Zij zijn zeker een goed voorbeeld, maar zij begeven zich wel in een ander deel van de markt, namelijk het middensegment. Wij zitten in het luxe segment en hebben dus ook een ander soort klanten. Wij zijn veel meer gericht op service.”

Wat kan je vertellen over het interieur van de nieuwe winkel?

“We werken met quotes op de muren en icoontjes op de buitenzijde, die al laten zien dat het geen gewone lingeriewinkel is. Ook hebben we schermen die modeshows vertonen. Er is ook een interactief scherm waar je op kan browsen, meer weetjes kan vinden over het maken van bh’s en de collectiebeelden kan bekijken. In de winkel is een loungebank geplaatst, waarop klanten met een tablet hun Online Personal Shop kunnen bezoeken. Verder kan je ook betalen via een speciale terminal. Achterin kan je naar de bovenverdieping waar de bar en de twee paskamers met 3D-scanspiegels zitten, en beneden heb je de twee andere paskamers en het magazijn.”

Gaat het interieurconcept nog naar andere winkels?

“Dit interieurconcept is specifiek voor het Lincherie Styling Center. Onze ‘normale’ Lincheries zijn we allemaal aan het omvormen naar een ander nieuw interieur. De winkel aan Amsterdam Gelderlandplein en Heemstede hebben het nieuwe concept al, en de andere winkels zullen tot eind 2017 in nieuwe stijl zijn omgebouwd.”

Waar ben je het meest trots op?

“De inrichting, en de flow binnen de winkel. Dat was wel een uitdaging. Op papier lijkt het altijd leuk, maar het is altijd afwachten of het echt zo mooi wordt. We zijn er heel blij mee.”

FashionUnited publiceerde in de Infograpic Serie een overzicht van de belangrijkste feiten en weetjes over lingerie. Gemist? Lees het hier: Infographic Serie: de belangrijkste modecijfers over lingerie

De internationale ready-to-wear modeweken vinden plaats in de maand september, waarbij alle ogen gericht zijn op New York, Parijs, Londen in Milaan voor de nieuwste trends op het gebied van damesmode. Voor alle womenswear catwalk season reads, klikt u hier.

Werken bij Lincherie? Klik hier voor alle openstaande vacatures.

Beeld: Lincherie

3D-scanspiegel
LinCHerie
WOMENSWEARCATWALKSEASON