CNV op de bres voor werknemers V&D
bezig met laden...
CNV Dienstenbond heeft in een open brief haar zorgen
uitgesproken over de aangekondigde bezuinigingen bij warenhuisketen V&D. In het Service Center van het bedrijf zullen 14 functies verdwijnen en volgens CNV gaat het bedrijf meer sturen op loonkosten.Door de aangekondigde maatregelen hebben verschillende medewerkers bij de vakvereniging aangeklopt uit angst dat zij niet meer uit de minuren kunnen komen. Eerder dit jaar ging V&D volgens hen al over op minder inzet van werknemers en ook de warme dagen hebben uren gekost. De keten vindt dat er in deze moeilijke tijden ook flexibiliteit van de medewerker verwacht mag worden en laat weten dat er strakker gepland gaat worden en gezocht wordt naar mogelijkheden om minuren in te lopen.
Ook baren de 14 functies die verdwijnen op het Service Center van V&D de vakvereniging zorgen, omdat dit volgens hen ook gevolgen heeft voor andere medewerkers. Volgens CNV gaat het bedrijf mogelijk in een tweede ronde snijden in het Service Center als de eerste ronde niet genoeg kostenbesparingen oplevert. De vakvereniging noemt deze maatregelen een reorganisatie, maar V&D is het daar niet mee eens. Zij stelt dat ‘de organisatie wordt aangepast’. CNV heeft daar vraagtekens bij gesteld. “Wanneer er collectief ingegrepen wordt in een organisatie is dat een reorganisatie. Als er dan ook de boodschap gegeven wordt dat bij tegenvallende resultaten er mogelijk nog een tweede ronde achteraan komt, is er toch zeker sprake van een reorganisatie,” aldus bestuurder Fedde Monsma in de open brief.
Daarom pleit CNV ervoor dat V&D een adviesaanvraag bij de Ondernemingsraad moet indienen, zoals de Wet op Ondernemingsraden het voorschrijft bij een reorganisatie. “Het zou goed zijn als de OR dat wel vereist,” vindt Monsma.