• Home
  • V1
  • Columns
  • Doorleren? Ja!

Doorleren? Ja!

bezig met laden...

Scroll down to read more

Na een studie aan een van de modeopleidingen in ons land zijn er nog vele

mogelijkheden om door te studeren. Zowel in- als extern. Waar kun je je kennis uitbereiden en wat is het belang van doorstuderen in de modebranche?

CoolCat bereikt met het aanbieden van opleidingen de doelstelling om een zo groot mogelijk percentage van haar management uit eigen kweek te halen

Afgestudeerd aan een regulier erkende MBO- of HBO-opleiding richting mode of management begeef je je vol goede moed op de arbeidsmarkt. De een komt terecht bij een leverancier/modelabel, de ander bij een grootwinkelbedrijf en een derde kiest voor de middelgrote of kleine retail. Maar wie denkt daarmee zijn of haar eindstation te hebben bereikt heeft het mis. En waarom zou je ook stoppen met studeren als er doorgeleerd kán worden? Veel grote modeconcerns en grootwinkelbedrijven bieden interne opleidingen aan om de kennis en vaardigheden van het personeel naar een hoger level te tillen. Tevens zijn er verschillende organisaties die vervolgscholing en managementcursussen voor de MKB verzorgen. Handig, want zo kun je werkervaring opdoen en je theoretische kennis uitbereiden tegelijkertijd. Dat deze (vervolg)opleidingen in de retail in trek zijn bleek onder andere uit de resultaten van een onderzoek van Kenniscentrum Detailhandel. 58 procent van de 493 ondervraagde retailers gaf aan in 2009 meer uit te hebben gegeven aan opleidingen dan in voorgaande jaren. Sport- en modewinkels die vallen onder de cao voor Mitex, gaven in 2009 zo’n vijf miljoen euro uit aan scholing waarvan eenderde werd vergoed door middel van scholingssubsidie van het Sociaal Fonds. De overige tweederde is vergoed door de werkgever of (gedeeltelijk) door de werknemer zelf.

In de mode- en sportbranche volgden in 2009 gemiddeld 14.000 werknemers via het werk een opleiding. Dit gebeurt onder andere in de vorm van ‘opleidingshuizen’, opgezet door detaillisten in samenwerking met een ROC of hogeschool. Op deze manier kunnen werknemers al werkende een MBO- of HBO-diploma halen met eventueel branche specifiek onderwijs (Detex). Een van de modebedrijven die enkele jaren geleden op deze manier een eigen ‘college’ begon is 'Men at Work'. Het bedrijf maakte dit mogelijk in samenwerking met het ROC en biedt werknemers zo de mogelijkheid een opleiding te volgen die heel specifiek aansluit op retail en Men at Work in het bijzonder. Een win-win situatie want goed opgeleide ondernemers en werknemers vergroten de kans op succes. Dat ziet ook Macintosh Retail Group (onder andere Dolcis, Invito, Manfield). Het bedrijf biedt verschillende (externe) opleidingsprogramma’s aan de werknemers aan. Op hoger managementniveau is het zelfs mogelijk cursussen aan de Vlerick Business School in Gent te volgen. “Macintosh wenst een aantrekkelijke werkgever te zijn die haar medewerkers een uitdagende werkomgeving biedt, met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en eigen initiatief,” licht Eric Coorens van het bedrijf toe. “Daarnaast is scholing ook een belangrijk onderdeel van binding met Macintosh Retail Group [...].”
Dat van de opleidingsmogelijkheid gebruik wordt gemaakt bewijzen de volgende cijfers: In 2009 volgden 5800 medewerkers van de verschillende groepsmaatschappijen van Macintosh circa 14.600 dagen aan scholing.

In de modebranche staat ook CoolCat bekend om het feit dat het bedrijf personeel graag laat meegroeien. CoolCat biedt twee verschillende (interne) opleidingstrajecten aan: het traineetraject en het potential-traject. Het eerste biedt ambitieuze verkoopmedewerkers de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen zodat een leidinggevende functie binnen CoolCat kan worden verkregen. Het potential-traject is bedoeld voor mensen waarvan wordt verwacht dat zij in de toekomst in aanmerking kunnen komen voor zwaardere functies binnen het bedrijf. Het is volledig op maat gemaakt en kan eventueel (gedeeltelijk) met behulp van externe partijen worden samengesteld. Overigens kom je als werknemer van CoolCat ook in aanmerking voor het behalen van een MBO- of HBO-diploma, verzorgd door reguliere opleidingsinstituten. “CoolCat bereikt met het aanbieden van opleidingen haar doelstelling om een zo groot mogelijk percentage van haar management uit eigen kweek te halen,” vertelt Louisa van der Veer, recruiter bij CoolCat. “Het geeft ons ook de gelegenheid om ‘talent’ vroeg te spotten en te begeleiden naar een hoger niveau.” Het bedrijf vindt een goede opleiding en ontwikkeling van het personeel zelfs zo belangrijk dat het onlangs besloot de mogelijkheid te bieden het schoolgeld voor werknemers volledig te betalen - zonder terugbetalingsverplichting. CoolCat is echter niet de enige die dat doet. Veel grootwinkelbedrijven bieden interne trainingen en cursussen aan die uit eigen budget worden bekostigd. Denk daarbij aan giganten als De Bijenkorf, V&D, H&M en Zeeman.

Behalve het volgen van interne trainingen en regulier MBO- en HBO-onderwijs via het werk is er nog een derde mogelijkheid: een extern traineeship dat wordt geïntegreerd met het werk. Het onlangs opgerichte initiatief biedt traineeships aan voor afgestudeerde HBO’ers op mode- en managementgebied, te volgen via een klein tot middelgroot retailbedrijf. De eerste trainees zijn onder andere gestart bij Ballegooyen mode, Van Tilburg mode en Bastiaansen Modestad. “Wij bieden de ondernemer mensen die het vak kennen,” vertelt Marjolein Mesman van CUBE, dat eigenlijk het MKB op een ‘outsourced’ manier biedt wat grootwinkelbedrijven vaak intern regelen. “Wat we beogen is een brug tussen HBO en praktijk.” CUBE wordt ondersteund door bijna alle reguliere vooropleidingen, CBW-Mitex, Euretco en Modint en biedt een uitdagende starterfunctie (en bijbehorend salaris, want de werkgever betaalt de opleiding) met een steile leercurve. Het plan is positief ontvangen in de branche. Zo ook door Dorien Krassenberg, beleidsadviseur op het gebied van onderwijs voor de mode- en woonbranche van CBW-Mitex: “De groep waarop CUBE zich richt komt te weinig in de modebranche terecht. Dat komt deels door de onbekendheid over wat je allemaal kunt doen. En: Grote labels trekken hen weg.”
Nog een nieuw extern initiatief dat in-company gevolgd kan worden is de eerste post-HBO opleiding die medewerkers opleidt tot B2C Merchandiser Fashion and Lifestyle. De opleiding is bedoeld voor medewerkers die werkzaam zijn in de mode- en lifestyle-branche en zich kunnen en willen ontwikkelen tot B2C merchandiser. Dit initiatief, van Vertical Retailing, start in september 2010.

Tot slot zijn er de academies van brancheorganisaties Mitex en Modint. Krassenberg vindt het heel belangrijk dat kennis na het afstuderen onderhouden wordt. En dan heeft ze het niet alleen over managers en ondernemers. “Dit geldt ook voor verkopers. Het ondernemerslandschap verandert mede onder invloed van internet. En ook de consument en de mode veranderen. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden en nieuwe kennis.” CBW-Mitex, dat 17.000 ondernemers met 150.000 werknemers in het MKB vertegenwoordigt start binnenkort met een vernieuwd opleidingsaanbod voor werkgevers . Het nieuwe opleidingshuis biedt seminars, workshops, kennisreizen en trainingen die zich richten op alle vernieuwingen in het ondernemerslandschap. Krassenberg: “Het aanbod moet bijdragen aan het verbeteren van het rendement van de ondernemers.” Over het belang van vervolgopleidingen in de modebranche is Krassenberg dus duidelijk: “In de huidige en toekomstige arbeidsmarkt maakt kennis het verschil en vormt scholing een wezenlijk onderdeel om je als ondernemer te kunnen onderscheiden met je winkel. Investeren in ontwikkeling loont als ook de werkgever onderdeel van het ontwikkeltraject is. Het is zaak de klant zo goed mogelijk te bedienen en daarvoor moet kennis worden onderhouden.”

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad juni 'Werken in de Mode' special 2010.