• Home
  • V1
  • Columns
  • Mulberry ziet verbetering na H1 verlies

Mulberry ziet verbetering na H1 verlies

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Het eerste halfjaar viel niet mee voor Mulberry. Het Britse modebedrijf boekte een nettoverlies van 410,000

pond (517,9 miljoen euro), terwijl de omzet met 11 procent daalde naar 64,7 miljoen pond (81,7 miljoen euro). Oorzaak van de daling was minder omzet in de zes maanden tot 30 september, lagere brutomarges en hogere kosten in verband met de opening van nieuwe winkels, aldus het bedrijf.

Mulberry constateerde in de 9 weken tot 29 november echter een verbetering in de situatie. De retailomzet steeg in deze periode met 8 procent, terwijl deze in de 4 weken daarvoor met 19 procent was toegenomen.

"Ik heb een beetje meer vertrouwen in de situatie," zei Mulberry voorzitter en CEO Godfrey Davis in een interview met modevakblad WWD. Volgens hem was de verkoop van het aantal stukken gestegen, waarbij de nieuwe lijn van model Cara Delevingne het erg goed deed. Ondanks de uiteenlopende prijzen zijn de best verkopende tassen uit het complete aanbod echter nog wel de meer betaalbare versies.

"De stappen die we nemen beginnen nu hun vruchten af te werpen. Er zijn nog drie zeer belangrijke weken over in de aanloop tot kerst, maar we bespeuren een stap in de goede richting," aldus Davis.

Afgelopen week kondigde Mulberry de benoeming van Johnny Coca als creatief directeur aan. Het was een belangrijke stap voor het bedrijf, dat achttien maanden zonder creatieve leiding zat na het vertrek van Emma Hill.

In de afgelopen 3 jaar heeft het merk 20 winkels in het buitenland geopend. In totaal telt het nu 120 winkels. Volgend jaar volgt nog een flagship opening in de chique winkelstraat Rue du Faubourg Saint-Honoré in Parijs. Volgens Davis doet de concessie in Galeries Lafayette, waarmee Mulberry nu actief is in de Franse hoofdstad, het bijzonder goed.