• Home
  • V1
  • Columns
  • Nieuwe standaard voor kledingbranche

Nieuwe standaard voor kledingbranche

bezig met laden...

Scroll down to read more

De SAC, Sustainable Apparel Coalition is de paraplu waaronder

de kledingsector zich het komende decennium ontwikkelt. Dat zegt Philip Chamberlain, de hoogste duurzaamheidsmanager van C&A Europe in het juninummer van RetailTrends.

Binnen SAC discussiëren retailers en leveranciers over de verbetering van samenwerking in niet-concurrerende zaken zoals milieu en maatschappelijke thema's. Chamberlain is co-voorzitter van het samenwerkingsverband, dat ongeveer twee jaar geleden door outdoor label Patagonia en de Amerikaanse retailgigang Wal-Mart is gestart.

In een voorpublicatie op Retailnews.nl heeft Chamberlain het onder andere over de positieve ontwikkeling dat steeds meer ‘andere’ leden, zoals ngo's (non-gouvernementele organisaties), politici en overheidsinstanties tot de SAC toetreden. Uiteindelijk moet de organisatie de goede elementen van eerdere initiatieven samenvoegen. Er bestaan volgens hem namelijk al vierhonderd verschillende labels en standaarden in de textielbranche. SAC wil niet nummer 401zijn, stelt Chamberlain.

“Als wij als professionals hierdoor al verward raken, kun je begrijpen dat de consument er helemaal niets meer van snapt”, zegt Chamberlain. De Higg Index van SAC moet daarom een toegankelijk communicatiemiddel worden voor consumenten. “De verduurzamingsindex is bovenal een middel waarmee bedrijven in de kledingsector de duurzaamheid van hun materiaalkeuze kunnen toetsen.”

De eerste versie richt zich vooral op milieuaspecten, geeft hij aan. “Maar we gaan er ook een sociale en een arbeidscomponent aan toevoegen.” De index kan vergeleken worden met de manier waarop op witgoed de milieubelasting wordt aangegeven in groene, gele en rode waarden, zegt Chamberlain. Hij verwacht dat het uiteindelijk een samenhangende en veelomvattende methodiek wordt om de invloed te meten van producten op het milieu en de maatschappij.