Origineel winkelconcept een succes, ook online
bezig met laden...
Zo’n twintig jaar geleden stond Miro (44) in een wielrenbroekje
“Ik kan de periode dat mensen alleen broeken met flair pijpen, giletjes en hoofdbandjes droegen nog goed herinneren. Die hippie look komt steeds weer terug, net zoals veel andere mode van vroeger,” zegt Miro. Zijn passie voor mode ontdekte hij al op hele vroege leeftijd. Samen met zijn moeder deed hij inkopen bij Esprit. Miro was toen tien en wilde dat zijn moeder een herenkledingzaak opende. De kleding die er kwam te hangen, bepaalde hij dan wel. Jaren later, in 1996, besloot hij het heft in eigen handen te nemen en een kledingzaak te beginnen. Het was vanzelfsprekend dat hij daar de kleding ging verkopen die je in de Roxy kon dragen. Absoluut geen minimalistische mode, maar juist lekker gek. Zijn merkenpakket bestond onder andere uit Sabotage, John Richmond en Dsquared2. Deze designers maken echte uitgaanskleding en dat past bij hem en dus bij Ultraviolet. “Voor de een is het bijzonder wat ik verkoop, voor de ander toegankelijk. Dat is dan ook mijn doel; bijzondere mode verkopen op een toegankelijke manier. Mijn kleding is luxe en heeft een hoog artistiek gehalte, waardoor Ultraviolet veel creatievelingen trekt. Leeftijd maakt niet uit.”
Tijdens een rondleiding door Ultraviolet ontdek ik een kelder vol met seksposters. “Dit is nog iets waarin Ultraviolet zich onderscheid van andere boetieks. Een vriendin van mij, Esther Meijer, exposeert hier haar werk. Het is een combinatie tussen kunst en porno. Dit soort dingen doen we wel vaker,” zegt Miro. Ik zie merken zoals Rick Owens, Silent Damir Doma en Adidas SLVR, maar ook Hugo Boss, Carven en Dykorn. Kwaliteit staat voorop. Miro vertelt dat hij over de hele wereld in zijn onderbroek heeft gestaan om persoonlijk de kleding door te passen. Als het niet lekker zit, is het niets voor Ultraviolet. Ik zie veel lange t-shirts hangen, dat is volgens Miro dé trend van dit moment. Verder vertelt hij dat de nieuwe wintercollectie sober, maar spannend is. Veel donkere kleuren maar opvallende ontwerpen.