• Home
  • V1
  • Columns
  • Origineel winkelconcept een succes, ook online

Origineel winkelconcept een succes, ook online

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Zo’n twintig jaar geleden stond Miro (44) in een wielrenbroekje

Zo’n twintig jaar geleden stond Miro (44) in een wielrenbroekje met hoog opgetrokken sokken en een veel te strak t-shirt te dansen in de oud-Amsterdamse discotheek RoXY. Hij hield als geen ander van opvallende uitgaanskleding. Nu is hij eigenaar van Ultraviolet in Amsterdam, een bijzondere herenboetiek met een gedurfd merkenpakket, speciaal voor mannen met een creatieve achtergrond. Sinds kort verkoopt hij zijn collectie ook op Winkelstraat.nl.


“Ik kan de periode dat mensen alleen broeken met flair pijpen, giletjes en hoofdbandjes droegen nog goed herinneren. Die hippie look komt steeds weer terug, net zoals veel andere mode van vroeger,” zegt Miro. Zijn passie voor mode ontdekte hij al op hele vroege leeftijd. Samen met zijn moeder deed hij inkopen bij Esprit. Miro was toen tien en wilde dat zijn moeder een herenkledingzaak opende. De kleding die er kwam te hangen, bepaalde hij dan wel. Jaren later, in 1996, besloot hij het heft in eigen handen te nemen en een kledingzaak te beginnen. Het was vanzelfsprekend dat hij daar de kleding ging verkopen die je in de Roxy kon dragen. Absoluut geen minimalistische mode, maar juist lekker gek. Zijn merkenpakket bestond onder andere uit Sabotage, John Richmond en Dsquared2. Deze designers maken echte uitgaanskleding en dat past bij hem en dus bij Ultraviolet. “Voor de een is het bijzonder wat ik verkoop, voor de ander toegankelijk. Dat is dan ook mijn doel; bijzondere mode verkopen op een toegankelijke manier. Mijn kleding is luxe en heeft een hoog artistiek gehalte, waardoor Ultraviolet veel creatievelingen trekt. Leeftijd maakt niet uit.”

Door zijn producten nu ook online te verkopen op Winkelstraat.nl, bereikt Miro een grotere, nieuwe groep consumenten die zijn collectie interessant vindt. Winkelstraat.nl is een platform voor exclusieve boutiques met bijzondere designermerken. Het concept van Ultraviolet past daar goed bij. “Producten online aanbieden is iets van nu. Er zit zeker toekomst in,” zegt Miro. Hij hoeft zijn doelgroep echt niet uit te leggen hoe mode in elkaar steekt. Sinds een paar jaar weten consumenten steeds beter wat ze zelf willen. Ze zijn beter geïnformeerd. Volgens Miro komt dat onder andere door programma’s zoals So You Think You Can Dance en Project Runway. Die hebben mensen gemotiveerd om met kunst, dans en muziek bezig te zijn en dat is een goede ontwikkeling, vindt hij. Deze nieuwe, creatievere generatie zorgt voor een open blik. Mensen respecteren elkaar steeds meer. “De crisis heeft daar ook zeker mee te maken. Designers moeten nu mooiere dingen maken om te verkopen en dat zorgt voor mooiere, bijzondere collecties. De mensen in deze tijd willen zich onderscheiden. Nederland is een democratie en dat is duidelijk te zien. Een Chinees zal bijvoorbeeld minder snel slagen bij Ultraviolet. Zij kleden zich meer zoals de rest van de bevolking,” vertelt de trotse eigenaar.

Tijdens een rondleiding door Ultraviolet ontdek ik een kelder vol met seksposters. “Dit is nog iets waarin Ultraviolet zich onderscheid van andere boetieks. Een vriendin van mij, Esther Meijer, exposeert hier haar werk. Het is een combinatie tussen kunst en porno. Dit soort dingen doen we wel vaker,” zegt Miro. Ik zie merken zoals Rick Owens, Silent Damir Doma en Adidas SLVR, maar ook Hugo Boss, Carven en Dykorn. Kwaliteit staat voorop. Miro vertelt dat hij over de hele wereld in zijn onderbroek heeft gestaan om persoonlijk de kleding door te passen. Als het niet lekker zit, is het niets voor Ultraviolet. Ik zie veel lange t-shirts hangen, dat is volgens Miro dé trend van dit moment. Verder vertelt hij dat de nieuwe wintercollectie sober, maar spannend is. Veel donkere kleuren maar opvallende ontwerpen.