• Home
  • V1
  • Columns
  • Zakendoen in de modebranche begint bij de Fashion Desk

Zakendoen in de modebranche begint bij de Fashion Desk

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Wat als je een interessante maar onbekende producent in

China hebt gevonden? Wat als je als veelbelovende modeontwerper geen idee hebt hoe de markt eigenlijk precies in elkaar steekt? Als je een (web)winkel wilt starten, precies weet wat je wilt aanbieden, maar je businessplan niet op papier krijgt? Oftewel; wat als je vol met creatieve ideeën zit, maar die ideeën niet weet om te zetten in zakelijke oplossingen?Wat als je ontwikkelingen voor potentiële groei zie voor je goed lopende bedrijf,maar ook de risico’s moet inschatten? Dan is er de Fashion Desk van ABN AMRO. De Fashion Desk gaat verder dan financiële oplossingen, kent het business model in de modebranche een sparringpartner voor partijen in alle sectoren; van modeontwerper tot detaillist en van producent tot wholesalers.

Dat succesvol zakendoen in de modebranche niet eenvoudig is, is hopelijk geen nieuws meer. De kosten zijn hoog, de concurrentie is moordend en de risico’s zijn groot, zeker vandaag de dag. Je kunt nog zo creatief zijn en barsten van de goede ideeën; geen branche is zo dynamisch als de modebranche. Wat vandaag in is, kan immers morgen voorbij zijn. Je moet dus vooruit kunnen kijken en nog belangrijker; de juiste zakelijke beslissingen maken. Dat vergt kennis en een gedegen business model. Maar waar te beginnen?

Vraagbaak en sparringpartner
ABN AMRO is van oudsher een bank met nauwe banden binnen de modebranche en vanuit die ervaring is in 2010 in Amsterdam de ABNAMRO Fashion Desk in het leven geroepen. Met vergaande kennis op het gebied van wereldwijd betalingsverkeer, financieringen, verzekeren en het afdekken van risico’s vormen de accountmanagers van Fashiondesk een betrouwbare vraagbaak. Wij kennen de modecycli in de branche en weten wat er komt kijken bij het laten produceren in het buitenland of het financieren van debiteuren en voorraden. Maar als premium partner van de Amsterdam Fashion Week en de Amsterdamse Modefabriek en bovenal met vergaande kennis en inzicht van de modebranche vormen diezelfde accountmanagers tevens hoogwaardige sparringpartners als het gaat om een creatief plan van aanpak. Ons financieringsvoorstel is vaak beter afgestemd om de kenmerken van de modebranche. Manolo Márquez, hoofd van de Fashion Desk bij ABN AMRO: “Dankzij jarenlange ervaring met klanten uit alle facetten van de modebranche, weten we als geen ander wat er komt kijken in deze dynamische wereld. We hebben een groot portefeuille opgebouwd en doordat we dagelijks fungeren als persoonlijke sparringpartner, leren we iedere dag bij en weten we wat er speelt in de markt. Wij geven onze kennis ook weer door aan onze relaties. Zo organiseren we 2 keer per jaar een fashionlunch met relaties en prospects, waarbij we gezamenlijk ingaan op recente ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als de veiligheid van webshops. ABNAMRO levert graag een bijdrage aan de branche door middel van en onze Fasterclass, waarmee we een brug proberen te slaan tussen creatie en commercie.”

Fashiondesk Fasterclass
Tijdens de fasterclasses voor jonge ontwerpers wordt het fundament van een goed business model onder de loep genomen. Globaal wordt er besproken wat er allemaal komt kijken bij succesvol zakendoen en dat is vaak meer dan het creatieve brein lief is. Deelnemers aan de masterclass worden gedwongen zo specifiek mogelijk te definiëren waar ze naartoe willen, alvorens ze bepalen hoe ze daar moeten komen. Manolo Márquez neemt eigenhandig één van de workshops voor rekening . De waardekringloop neemt hij daarbij als uitgangspunt, zodat deelnemers bij het schrijven van hun business plan goed voor ogen hebben hoe de geld- en goederenstroom van een onderneming werkt. Maar als financieel mode-expert geeft hij tevens moeiteloos antwoord op specifieke vraagstukken. Márquez: “Als Fashion Bank onderzoeken we bijvoorbeeld de mogelijkheid om monstercollecties te kunnen financieren met microkrediet. Het is allemaal kostbaar genoeg en de risico’s zijn hoger dan ooit. Maar er zijn nog altijd mogelijkheden te over in de mode-industrie. Je moet er alleen wel zelf in geloven. Net als ik….”

De Fashion Desk is gevestigd in Amsterdam, maar opereert landelijk. Zowel gevestigde merken als het modetalent is dus welkom met vragen over de ingewikkelde commerciële kant van hun vak. Inmiddels heeft Manolo Márquez een team van drie gepassioneerde accountmanagers en een relatiebeheerder om zich heen heeft verzameld, die dagelijks bereikbaar zijn via onderstaand telefoonnummer. Uiteraard bestaat er alle ruimte voor een vrijblijvende afspraak en ook dit jaar is de Fashion Desk weer van de partij op de beursvloer van de Modefabriek.

ABN AMRO Fashion Desk
+31 (0) 20 343 80 68
manolo.marquez@nl.abnamro.com



Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Fashion Business Guide 2013.