• Home
  • V1
  • Leads
  • Aziatisch design verovert Parijs

Aziatisch design verovert Parijs

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Aziatische ontwerpers hebben de wind mee. Dit seizoen stonden er twaalf op het officiële programma van de prêt-à-porter shows voor zomer 2010 in Parijs. Dit bewijst dat het imago van de modestad ondanks de achteruitgang van de Franse economie

zijn glans nog niet verloren heeft in de ogen van de Aziatische ontwerpers, zij blijven hier gewoon hun collecties presenteren.

Tegelijkertijd wint de Aziatische mode terrein in de Franse hoofdstad. Deze ontwikkeling wordt nog versterkt door het feit dat Franse modehuizen zoals Christian Lacroix momenteel te maken hebben met aanzienlijke financiële problemen. Dit seizoen was onder andere Shiatzy Chen weer aanwezig. Het modehuis, dat dertig jaar geleden werd opgericht in Taipei en meer dan vijftig verkooppunten heeft in Taiwan, China en Parijs, liet in Parijs zijn tweede confectiecollectie zien.

Terwijl de Fashion Week in volle gang was, liet het merk Uniqlo op 1 oktober zijn nieuwe vlaggenschip te water. Volgens de directie stonden er een uur voor de opening al achtohonderd mensen in de rij. Ter gelegenheid van de introductie in Parijs wijdde Uniqlo een serie T-shirts aan een aantal grote Franse merken: van de Renault 5 tot aan de krant 'Le Monde'. Maar het beste bewijs van zijn liefde levert het merk door Parijs te kiezen voor de wereldwijde lancering van zijn 150 stuks tellende kledinglijn, ontworpen door Jil Sander.

Andere parels van de Aziatische mode die internationaal op doorbreken staan zijn het label van de Italiaans-Japanse Giuliano Fujiwara en het hoogwaardige sportschoenenmerk Spingle Move. De eerste, sinds 2005 aangestuurd door de Japanse stylist Masataka Matsumura, heeft steeds meer succes in Frankrijk met mode die Japans design combineert met het beste wat de Italiaanse ambachtelijke kunst te bieden heeft. De toonaangevende stukken van de herencollectie, zoals de Fujiwarabroek met laaghangend kruis, zijn nu verkrijgbaar in twee Parijse boetieks (Spirito Divino en Planisphère).

Spingle Move, het streetwearlabel dat jaarlijks meer dan drie miljoen paar schoenen produceert, gaat intensiever samenwerken met de grote spelers in de modewereld (Comme des Garçons en Takeo Kikuchi). Spingle Move is sinds september in Frankrijk verkrijgbaar. De distributie van het merk is in handen van de Groupe Monderer, die de schoenenafdelingen van le Printemps, de Galeries Lafayette en het Citadium bevoorraadt.

In de grote steden in China is de verkoop van modeartikelen in de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd. Azië is dan ook het nieuwe export-eldorado voor de luxere Franse merken. Hermès heeft onlangs een nieuwe winkel geopend in Taipei en heeft plannen voor een volgende opening in Macao aan het einde van dit jaar. In augustus opende LVMH in Singapore de grootste Louis Vuittonwinkel van Zuidoost-Azië.

Op 19 en 20 oktober zal Lingerie Française, het prestigieuze samenwerkingsverband voor internationale promotie, deelnemen aan de Shanghai Mode Lingerie: daar zullen de merken Chantelle, Passionata, Gerbe, Aubade, Lise Charmel en Simone Perele aanwezig zijn.

De enige schaduw in dit panorama over de opkomst van de Aziatische ontwerpers: het Japanse modehuis Yohji Yamamoto, opgericht in 1972, is door het federale hof van Tokio onder surseance van betaling gesteld.