• Home
  • V1
  • Leads
  • B&O: De makelaar van 's lands chicste straat

B&O: De makelaar van 's lands chicste straat

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het begon in 1997 met een opdracht van Louis Vuitton aan B&O Retail. Daarna volgden merken als Salvatore Ferragamo, Chanel, Hermès, Burberry en onlangs Dior en Prada. Inmiddels is de PC Hooftstraat de meest internationale winkelstraat van Nederland.

Het makelaarskantoor is verantwoordelijk voor meer dan 90 procent van de transacties in de PC. Directeur Robert Bleekemolen: "We zijn momenteel bezig om een heel grote transactie in straat af te ronden."

Als Louis Vuitton komt, dan volgen er meerdere luxe merken. Volgens Robert Bleekemolen, directeur van B&O Retail, werkt het overal in de wereld zo. "In 1997 kreeg ons kantoor de exclusieve opdracht een pand voor Louis Vuitton te zoeken in Amsterdam. In 2002 is de winkel in de PC Hooftstraat geopend. Toen stonden we op het lijstje van modebedrijven. Chanel, Burberry en andere merken wisten ons daarom goed te vinden."

De PC Hooftstraat groeide de afgelopen decennia uit tot de chicste winkelstraat van Amsterdam, of eigenlijk van heel Nederland. Toch is het pas van de laatste tijd dat de PC flink is gestegen op het wensenlijstje van internationale retailers. "De luxe merken trekken elkaar aan. Maar nu de musea in Amsterdam - het Rijksmuseum en Stedelijk museum - weer geopend zijn, blijven toeristen langer in de stad, om te shoppen. Het aantal toeristen is met 25 procent gestegen sinds de musea weer open zijn. Voor de PC Hooftstraat is dat erg belangrijk, want de Amsterdammer zelf winkelt daar nauwelijks meer. De straat moet het echt hebben van internationale toeristen en dagjesmensen."

In de luxe winkelstraat zijn slechts honderd panden. En de grote namen zijn niet van plan te vertrekken. Het wordt voor B&O daarom steeds moeilijker om aan de groeiende vraag naar panden in de PC Hooftstraat te voldoen. Zaak dus om goed op de hoogte te zijn van winkeliers die misschien hun boeltje willen pakken. "Het is ons werk om dagelijks contact te hebben met winkeliers. We interviewen regelmatig retailers om op de hoogte te blijven van hun wensen. Ook omdat sommige ondernemers bijvoorbeeld een vestiging erbij willen in een andere stad."

B&O houdt zich ook bezig met het imago van de straat. "Tegen sommige merken die ons bellen met het verzoek een winkel in de PC Hooftstraat te zoeken, zeggen we: 'Moet je dat nou wel doen?' In een straat als de Leidsestraat loopt namelijk veel meer publiek."

'PC Hooftstraat verlengen heeft geen zin'

Een manier om meer panden in de PC Hooftstraat te creëren is de straat te verlengen. In Berlijn ligt een plan om de Kurfürstendamm 500 meter langer te maken. Een deel van de Tauentzienstraße moet Kurfürstendamm gaan heten, dat is beter voor het imago van het winkelgebied. Zou het niet handig zijn om de PC Hooftstraat ook te verlengen? Bleekemolen is sceptisch. "Het zou het meest logisch zijn om dan te verlengen naar de Van Baerlestraat. Maar het is een ontwikkeling die alleen mogelijk is als grote merken een winkel openen in het verlengde deel van de straat. Zonder een naam als Louis Vuitton zie ik dat niet gebeuren." Volgens de vastgoedspecialist is dat ook de reden dat het gedeelte van de PC Hoofdstraat dat gelegen is tussen de Stadhouderskade en de Hobbemastraat weinig succesvol is.

Over de toekomst van de straat heeft Bleekemolen duidelijke ideeën. De fietsen moeten de straat uit. De voertuigen passen volgens hem niet bij het hoogwaardige karakter van de straat. "De gemeente zou het straatbeeld moeten upgraden. De straat is slecht onderhouden en ziet er gedateerd uit. Ja, er liggen wel plannen, maar daar wordt ik nog niet enthousiast van. Winkeliers investeren 5000 euro per vierkante meter om hun pand aantrekkelijk te maken, terwijl de gemeente voor budget tegels kiest. Het straatmeubilair mag best attractiever."

Yasmine Esser