Consumententrends: Nieuw terrein in een nieuwe wereld
bezig met laden...
"W
'Vert rouwen hebben' in de toekomst van consumententrends
"Trend is het antwoord op iets dat we willen," begon Boland. Om grip te kunnen krijgen op wat consumenten willen, moeten we een stap terug doen en opnieuw beginnen. Zowel Shah als Boland zijn het erover eens dat er een 'verstoord evenwicht in de wereld' is en dat consumenten op zoek zijn naar hun verleden en hun afkomst om het evenwicht te herstellen. De manier waarop een bedrijf of merk in deze nieuwe wateren kan overleven is door in te spelen op dit simplistische en minimalistische tijdperk. Selfridges bereikte met de lancering begin dit jaar van de campagne 'No Noise' een heel nieuw niveau. Het Britse warenhuis vierde zes weken lang 'de kracht van de stilte' en bracht opnieuw een aantal 'stille' of merkloze producten uit. Het merendeel van deze producten heeft inmiddels cultstatus bereikt en heeft gaf aanleiding tot een aantal soortgelijke concepten, zoals Starbucks un-branded cafe's die door heel Amerika openen. Minimalisme was ookal een grote hit op de najaar/winter 2013 catwalks, zichtbaar in 'zuivere vormen, neopreen, plastic en lakleer', meldde Editd, data analisten voor de kledingindustrie.
Shah noemde hedendaagse consumenten 'de Net Niet-ers', vast geroest in de mentaliteit dat het nooit meer goed zal komen, zelfs niet na afloop van de economische crisis. Dit gevoel van naderend onheil ziet men terug in de opkomende overlevings- en holbewonertrend, vindt Shah. "We kunnen in alles wat we doen van de natuur leren," zegt Boland, en dit verlangen naar de terugkeer naar een natuurlijker tijdperk uit zich ook in een aantal nieuwe trends. Dieren en Safari prints waren volgens Editd in veel voorjaar/zomer 2014 modeshows te zien. Er is steeds meer vraag naar natuurlijke stoffen zoals wol, zijde, leer en zijde. Puma lanceerde vorig jaar een lijn afbreekbare schoenen en kleding, onder de veronderstelling at 'duurzaamheid een mega-trend is'. Om niet achter te blijven lanceerde Zara onlangs een nieuw winkelconcept op basis van duurzaamheid. Hennes & Mauritz volgde dit voorbeeld met de introductie van de H&M Conscious lijn. Ook biedt de Zweedse modegigant klanten een korting tegen inlevering van een zak gedragen kleding.
"W
Shah concludeert dat om in de toekomst succes te kunnen garanderen, 'bedrijven met oplossingen zullen moeten komen die inspelen op deze nieuwe mentaliteit, van nieuwe manieren om digitale indringing te reguleren tot holistische spirituele ruimtes, en producten en diensten die het welzijn en geluk daadwerkelijk bevorderen.'