De eerste order van … Jeanine van Eerd
bezig met laden...
  Wie
Jeanine van Eerd: “Dat waren de zussen Marisa en Mariella van Angel  Basics in Amsterdam. Ik kan me goed herinneren dat ik heel erg m’n  best moest doen. Mariella heeft veel gereisd en onder meer Diane von  Furstenberg naar Amsterdam gehaald. Ik kwam met het eveneens  Amerikaanse T-shirt label Michael Stars. Geweldige T-shirts die vijf  jaar meegaan, maar wel iets duurder zijn dan een gewoon T-shirt.  Mariella geloofde er niets van. Ik moest haar echt overtuigen van de  kwaliteit.”  
  Wat kocht de eerste klant?
“Ze heeft Michael Stars ingekocht. De minimale ordergrote was honderd  stuks, het precieze bedrag weet ik niet meer.”  
  Memorabel moment?
“Nou en of. Ik was net voor mezelf begonnen en verkocht naast Michael  Stars ook het jeansmerk Rock & Republic met broeken van 500 euro. Ik  werd voor gek verklaard, maar het liep wel. De eerste order voor  Michael Stars was het bewijs dat ik het goed had gezien. Naar het merk  moest ik me eveneens bewijzen. Je wordt als agent toch afgerekend op  je score. Dat we nu distributeur zijn van Michael Stars, is  veelzeggend.”  
  Geboren verkoper of niet?
“Bij mij is dat echt met de paplepel ingegoten. Mijn ouders hadden  samen een agentuur, maar ik ben in 2004 voor mijzelf begonnen. Toen  mijn vader in 2007 overleed, hebben mijn moeder en ik onze bedrijven  gefuseerd en nu runnen wij Van Eerd Fashion Group samen.”  
  Verkooptips?
“Wees jezelf en wees eerlijk. Ik geloof in karma en dat je als agent  je echt moet inleven in de klant, in diens winkel en het concept.  Alleen dan kun je de klant begrijpen en adviseren en samen tot de  juiste merkenmix komen.”  
  
“Angel Basics koopt Michael Stars nu – na negen jaar - nog steeds en  daar zijn uit onze portfolio het merk Hale Bob, ook uit de Verenigde  Staten, en het cashmerelabel Not Shy bijgekomen.”  
  In het kort
Wie: Jeanine van Eerd (1976)
Wat: Oprichter en eigenaar van modeagentschap Van  Eerd Fashion Group met achttien merken in portefeuille en zes  medewerkers.
Verkooppunten: “Wij hebben veel verschillende soorten  winkels als klant, naast damesmodewinkels ook schoenenzaken en  lifestylewinkels. In totaal heeft Van Eerd Fashion Group 450  retailklanten.”
Signatuur: Vrouwelijk, kleurrijk en sprekende mode-  en accessoiremerken in het hogere segment. 
Financiën: “Het is een gezonde onderneming. We  hanteren een actief debiteurenbeleid want als distributeur moet je  voorfinancieren en veel risico nemen. Wanneer klanten  betalingsproblemen hebben, proberen we dat samen op te lossen zodat  wij kunnen blijven uitleveren.”
Opvallend: Van Eerd Fashion Group is zeer actief op  social media zoals Facebook. Zo heeft de agent/distributeur een vaste  stagiaire van TMO die retailklanten helpt met het opzetten van social  media-acties voor consumenten. 
Bekend:: Twee keer per jaar wordt de ‘Van Eerd  fashion flirt’ georganiseerd, een open dag voor winkeliers in eigen  huis, een fraaie villa in Hilversum. Daarnaast staat Van Eerd ieder  seizoen met een aantal merken op modevakbeurs Modefabriek.  
Foto's: Michael Stars, SS13