Een carrièreswitch kan je het niet noemen. De Nederlandse ontwerper Pieter Ary zit immers al bijna 25 jaar in het accessoirevak. Maar het getuigt wel van lef om dan ook nog eens een eigen tassenmerk te beginnen. "Ik wil tassen maken die ikgraag cadeau zou doen."
Accessoireontwerper Pieter Ary ontvangt thuis. In een monumentaal pand aan de Keizersgracht in Amsterdam. Hoge plafonds, houten vloeren, Afrikaanse maskers aan de muur. Jarenlang was hij als creatief directeur accessoires en horloges verbonden aan Esprit. Daarna begon hij voor zichzelf en werkte als consultant en ontwerper voor grote namen zoals Tommy Hilfiger, Mexx, Sunglass Hut en Hema. In december 2008 ging hij met zijn eigen tassenmerk van start. "Ik wilde mij gaan specialiseren en toen ik moest gaan kiezen kwam ik als snel bij tassen en klein lederwaren uit."
Ontwerpen gaat puur op gevoel. Inspiratie haalt Ary uit reizen, maar ook uit alledaagse dingen zoals een mooi boeket bloemen. "Ik hou van etnische invloeden en vind het leuk om die te mixen met een westers product." Zijn grote talent is dat hij zich volledig in een doelgroep kan verplaatsen. "Zoals een acteur zich een rol aanmeet voor een stuk." Vervolgens weet hij precies welke riem een Tommy Hilfiger-klant zou kopen en welke tassen Ary nu voor zijn eigen merk moet maken om de vrouw die hij in gedachten heeft aan te spreken.
Het resultaat is een aantrekkelijke collectie met hand- en schoudertassen en
shoppers van boterzacht leer met bijzondere verwerkingen. Bij de persontvangst staan ze als zeldzame snuisterijen uitgestald in de salon. "Ik ontwerp zoals ik ben. Het moet bij mij passen en ook bij mijn huis." Voor iedere collectie gaat Pieter Ary een paar weken naar zijn fabrikant in India waar de tassen met de hand worden gemaakt. Daar komt hij samen met de productiemedewerkers op nieuwe ideeën en technieken. De groothandelsverkoop in Amsterdam en omgeving neemt hij zelf op zich. Voor de rest van het land zijn er twee agenten. De eerste collectie wordt nu in Nederland bij zestien modewinkels verkocht. Daar past het merk volgens de ontwerper beter dan in traditionele lederwarenzaken. Daarnaast is er al goed ingekocht door winkels in Japan, Frankrijk en Italië.
De eerste wintercollectie, die nu verkrijgbaar is, bevat onder meer soepele hobobags met metalen embellishments en studs, forse shoppers van gewassen en gevlochten leer en een handtas met bloemenreliëf. In de aankomende zomercollectie zijn diverse modellen met franje opgesierd - "daar gaat drie keer zoveel leer in als bij een ander model" - zorgvuldig dubbel gestikt en erg mooi. Het zijn de duurste tassen tot nu toe: 399 euro.
Foto's: zomercollectie 2010, Pieter Ary