Eastpak ‘Icon store’ geopend
bezig met laden...
Samen met winkels in Londen, Milaan en Oberhausen is de winkel in Amsterdam een van de vier icon stores in Europa van Eastpak. Daarnaast zijn er nog een stuk of vijftien winkels. Sommige van Eastpak zelf, andere zijn ‘partnershipstore’s. Zo heeft Tokio een Eastpakwinkel, en ook Durban in Zuid-Afrika en Moskou hebben hun eigen winkel. De reden voor de keuze voor Amsterdam in Europa is dat Nederland ‘een van de succesvolste landen in Europa is’, weet Hiemann. “En Amsterdam is in Nederland de major city.” Gevraagd naar de locatie van de Amsterdamse winkel zegt Hiemann dat deze erg bij Eastpak past, want: “Ook labels als Fred Perry en Carhartt zitten hier”. Bang dat de icon store een negatief effect zal hebben op andere retailers die Eastpak verkopen is de general manager niet: “Deze winkel zal een positief effect hebben op andere winkels die Eastpak verkopen. Dat is bekend.”
Na Amsterdam gaat Eastpak gewoon verder met de expansie; Er staan drie projecten op stapel waaronder een winkel op Sicilië en een stuk of tien winkels in Duitsland. “Maar daarover zijn we nog in onderhandeling met een eventuele partner”, zegt Hiemann. Voor wat betreft de collectie: Die richt zich nu op rugzakken, bagage-artikelen en accessoires als T-shirts en laptoptassen. Hiemann: “Maar we kijken altijd naar andere mogelijkheden.” Zoals daar dus is de bank van Eastpakmateriaal. “We like to break the rules”, zegt Hieman daarover. “Net als teenagers.” Maar voor wie denkt dat Eastpak nog steeds voor vijftien tot 25-jarigen is, die heeft het mis: “Het gaat niet om leeftijd. Het is een mindset: Eastpak is voor mensen die niet ‘normaal’ willen zijn.”
Beeld: Tassen uit de collectie van Christopher Shannon, AW 2010.