• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Een kledingsetje wordt afgemaakt met ons ondergoed’

‘Een kledingsetje wordt afgemaakt met ons ondergoed’

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Je kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die de stap durven zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 4: Zoïzo. FashionUnited spreekt

met Nicole Meijerink. Zij startte met Gabrielle van Engelen in 2009 Zoïzo. Het merk brengt ondergoed voor jongens en meisjes van 1 tot 12 jaar in de maten 92-98 tot en met 152-164.

W
at is het verhaal achter Zoïzo?

“Mijn partner Gabrielle en ik komen allebei uit de ondermode. Na onze opleiding, Koetsier toentertijd, vertrok ik naar het buitenland om bij de Hart Group of companies aan de slag te gaan en Gabrielle werd inkoper bij Hunkemöller. We hebben altijd contact gehouden. In 2009 stopte Björn Borg met kinderondergoed en na gesprekken met de Bijenkorf merkten we dat er ruimte was in de markt. Zodoende besloten we ons eigen kinderondermodemerk op te richten.”

Wat maakt het specialisme in kinderondermode zo leuk?
“Ten eerste het feit dat het om kinderen gaat, we zijn beiden jonge moeders. Ten tweede is confectie ons vak; het zit eigenlijk in ons bloed.”

Wat is het geheim van Zoïzo?
“Zoïzo brengt kwalitatief goed basisondergoed met kleine grapjes als een strikje of gek printje aan de binnenkant. Kinderen vinden ons ondergoed lekker zitten, retailers zijn vooral tevreden over de kwaliteit. Voor retailers is het prettig dat we een NOS-programma hebben. In Nederland en België hebben we nu zo’n veertig à vijftig verkooppunten. Zoïzo ligt inmiddels niet meer bij de Bijenkorf, we doen het vooral goed bij kindermodeboetieks waar bijvoorbeeld communiekleding wordt verkocht. Zoïzo is een goed bijverkoop-product: een kledingsetje wordt afgemaakt met ons ondergoed.”

Hoe zit het met concurrentie?
“In 2009 was er echt nog een gat in de markt, nu is dat anders, Björn Borg heeft bijvoorbeeld ook weer kinderondergoed in de collectie. Onze directe concurrenten zijn Claessens en Woody. Beiden een sterke concurrent, omdat de merken een vaste positie in de markt hebben. Claessen’s collectie is wat modieuzer en Woody’s collectie wat traditioneler, wat de Belgische markt meer aanspreekt. Maar, ik denk dat wij verfijnder zijn, mooie details hebben die het voor het kind ook leuk maken. En ons sterkste punt blijft de kwaliteit waar de klant voor terug komt. Daarbij willen retailers vaak een merk naast Claessens hebben: daar komen wij om de hoek kijken.”

Wat is een hoogtepunt tot nu toe?
“Een hoogtepunt is dat we volgende winter ook pyjama’s gaan verkopen. De voorverkoop begint in januari 2012.”

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
“Ik begin mijn dag altijd met het lezen van e-mail, daarna volgen vaak afspraken. Vandaag ben ik bijvoorbeeld in Antwerpen geweest. Andere dagen verwerk ik orders. Gabrielle en ik doen alles samen, al hebben we inmiddels wel verkoopagenten in Nederland en België.”

Heb je nog een tip voor (aspirant) mode-ondernemers?
“Volhouden. Vooral niet snel opgeven.”