• Home
  • V1
  • Leads
  • Ermenegildo Zegna boekt winst in 2012

Ermenegildo Zegna boekt winst in 2012

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Italiaanse herenmodemerk Ermenegildo Zegna heeft in 2012 een nettowinst van 130 miljoen gerealiseerd, een stijging van 13 procent vergeleken met 2011. Het familiebedrijf dankte het resultaat aan de stabiele export die bijdroeg

aan een stijging van de marges.

In
een gesprek met WWD zei topman Gildo Zegna dat een behoudende strategie met betrekking tot afprijzingen van zowel de retail en groothandel een grote rol speelde. Ook zei hij dat de omzetgroei het afgelopen jaar evenwichtiger verdeeld was, in tegenstelling tot voorafgaande jaren toen de grootste omzet in de regio China gegenereerd werd.

De omzet steeg het afgelopen jaar met 11,9 procent naar 1,26 miljard euro. Daarvan werd ruim 90 procent door export gegenereerd. Nieuwe markten vertegenwoordigden 46 procent van de totaalomzet. In de regio China, de Verenigde Staten, Rusland en het Midden Oosten groeide de omzet het hardst, terwijl in Spanje, Japan en Korea deze daalde. Dankzij de koopkracht van toeristen leverde Europa ook een positief resultaat.

Zegna constateerde wel een afname van de groei in China en omgeving in het laatste kwartaal van 2012 en het eerste kwartaal van dit jaar. "Dit jaar verloopt trager dan vorig jaar, en we moeten op verrassingen voorbereid zijn," zei hij. "De regio China toont vertraging en er is onzekerheid in de rest van de wereld."

Het bedrijf telt op dit moment wereldwijd 543 filialen, waarvan 303 eigen winkels, en is van plan het komende jaar 30 nieuwe filialen te openen, waaronder in Genève, Londen, Cancun en Hanoi. Afgelopen maand opende het bedrijf zijn eerste winkel in Afrika, in Lagos, Nigeria. Volgens Zegna wordt Afrika een belangrijke markt voor de luxehandel, 'maar we staan nog aan het begin omdat de meeste Afrikanen nog steeds het meeste kopen in bestemmingen als Londen'.

Het komende jaar is het bedrijf ook van plan te investeren in de vernieuwing van de bestaande winkels. "Onze klanten reizen en we willen ze overal ter wereld dezelfde frisse en moderne uitstraling bieden, niet alleen in onze nieuwe markten," aldus Zegna.

Vooruitkijkend op het komende jaar verwacht Zegna enige groei, maar niet zo hard als vorig jaar. Toch blijft hij positief over de ontwikkeling op het gebied van herenmode, met name in accessoires en sportieve kleding, waar hij veel ruimte voor groei bespeurt.