Fair Wear Foundation pakt lage lonen aan
bezig met laden...
O
In de Wage Ladder kunnen modebedrijven de lonen in een bepaalde fabriek vergelijken met een aantal loonstandaarden. Lokale vakbonden, maatschappelijke organisaties, werkgeversorganisaties en overheidsinstanties hebben schattingen gemaakt van de hoogte van een leefbaar loon in hun land of regio. Daarnaast gebruikt de Wage Ladder internationale standaarden, zoals de Asia Floor Wage, de VN armoedegrens en internationale statistieken. “Dat maakt een heel groot verschil, omdat modebedrijven nu een instrument hebben waarmee ze kunnen aantonen dat de lonen naar een hoger niveau moeten,” aldus Sophie Koers, woordvoerder van FWF. “We hopen dat de Wage Ladder het werk van onze deelnemende merken helpt.“
Want of er binnen een aantal jaar daadwerkelijk verbeteringen zijn in de hoogte van het loon voor fabrieksarbeiders, hebben de bij FWF aangesloten modelabels niet volledig in de hand. Het probleem is dat niet de merken zelf de fabrieksarbeiders onderbetalen, maar de fabrikanten waar de arbeiders in dienst zijn. Koers: “Vanuit merken wordt er natuurlijk wel druk gezet op de prijzen, maar het heeft met meerdere factoren te maken dat de lonen nog niet op een leefbaar niveau zijn. Van alle kosten die fabrieken hebben staan materiaal- en overheadkosten bijvoorbeeld vast. Dan gebeurt het al vaak dat ze op lonen van werknemers bezuinigen.”
Maar willen modebedrijven die bij de FWF zijn aangesloten eigenlijk wel meer betalen, zodat fabrieksarbeiders een beter loon krijgen? ”De merken die bij ons zijn aangesloten zijn bereid er kritisch naar te kijken,” vertelt Koers. “Ze moeten aan acht standaarden voldoen, waaronder betaling van een leefbaar loon. We zien dat een groeiend aantal deelnemers er serieus mee bezig is. We hopen binnen een paar jaar vooruitgang te hebben geboekt.”
E
De FWF Wage Ladder bevat momenteel loonstandaarden voor 12 productielanden in Azië, Afrika en Europa. FWF zal de Wage Ladder
blijven uitbreiden met meer standaarden en landen.
Bij de FWF zijn zeventig bedrijven aangesloten uit Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. In totaal staat FWF voor meer dan 100 merken op de consumenten- en de business-to-business markt. In 15 landen in Azië, Europa en Afrika wordt de kledingproductie gecontroleerd.
Foto 1: FWF Wage Ladder
Foto 2: McGregor