Geen oplossing voor prijsdalingen in modebranche
bezig met laden...
De bank schrijft in de Sectorupdate Retail dat de uitverkoopperiodes in de modebranche steeds langer worden en de kortingspercentages hoger. Vroeger begon de opruiming pas na de feestdagen, nu is in oktober al een mid season sale en in november een pre sale.
Volgens de bank is deze ontwikkeling niet alleen aan het einde van het jaar te zien. Ook in de andere maanden kent de kledingbranche een trend van dalende prijzen en vooral van hogere promotiedruk, in een poging meer klanten te trekken.
ABN Amro maakt zich zorgen over uitverkoop in modebranche
Het is moeilijk om uit deze spiraal te komen. Consumenten verwachten namelijk lage prijzen. En als concurrenten doorgaan met het opvoeren van de prijsdruk, betekent het niet meedoen voor een winkelier meteen een verslechtering van de concurrentiepositie. Dat maakt het simpelweg verhogen van prijzen lastig voor individuele retailers. En zelfs als winkeliers collectief besluiten prijzen te verhogen, is dat geen oplossing. Consumenten hebben immers simpelweg minder te besteden dan enkele jaren geleden.
Een oplossing biedt de bank niet, wel hoop. ANB Amro denkt dat de decemberaankopen dit jaar niet zullen teleurstellen. De bank liet de stemming onder Nederlandse consumenten peilen. Een overgrote meerderheid, 58 procent van de respondenten, zegt ongeveer evenveel te willen besteden als vorig jaar. Bovendien ziet ABN Amro een lichte verbetering in de binnenlandse economie. De verwachting is daarom dat december 2014 in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar, een volume groei zal kennen.