Groninger Museum pakt ondanks crisis uit met Alaïa
bezig met laden...
Wie
Aanvankelijk ging het Groninger Museum uit van een tekort van 1,1 miljoen euro, maar eind december bleek dat het tekort was opgelopen tot 4,2 miljoen euro. Door de recessie heeft het museum moeite om fondsen te werven en om een lening te krijgen bij de bank. Daardoor verkeert het museum nu in acute betalingsproblemen en heeft het op korte termijn 1 miljoen euro nodig om een faillissement te voorkomen. Door de financiële problemen zijn directeur Kees van Twist en een deel van de raad van bestuur opgestapt. De gemeente en de provincie Groningen hebben al toegezegd om bij te springen. Een subsidie van 600.000 euro, die voor komend jaar was toegezegd, wordt eerder uitbetaald. Maar er is nog geen extra geld toegezegd.
Maar op de expositieruimte van Azzedine Alaïa in de 21e eeuwis niets te merken van de interne crisis in het Groninger Museum. De door modeconservator Mark Wilson vormgegeven tentoonstelling is verdeeld over tien zalen en ingedeeld op materialen als fluweel, katoen, dierenhuid, chiffon, leer en knitwear. In tegenstelling tot Alaïa’s eerste solo-tentoonstelling in het museum, die omringd was met kunstwerken van Andy Warhol, Picasso en Jean-Michel Basquiat, bestaat de expositie naast de ontwerpen zelf alleen uit een korte inleiding en het jaartal waarin het couturestuk gemaakt is. “Azzedine is constant bezig om zijn ontwerpen te heruitvinden en te perfectioneren,” legt Wilson de keuze voor deze sobere aanpak uit. “Materiaal speelt daarin een grote rol. Daarom hebben we ervoor voor gekozen om de aandacht puur naar zijn ontwerpen uit te laten gaan en de zalen onder te verdelen in materialen.”
Hoewel er tussen sommige stukken tien jaar zit, stralen al Alaïa's ontwerpen tijdloosheid uit. Dat is het geval bij het wollen mantelpak uit 2003, de zuurstokroze tricot jurk uit 2008 en de zwarte, fluwelen avondjurk uit 2011. Het hoogtepunt van de expositie is het colbert met de krokodillenstaart uit 2003. Het is op en top Alaïa. Eenvoudig, maar toch uniek dankzij de bijzondere materiaalkeuze, vrouwelijk vanwege het accent op de borsten, taille en heupen en voorzien van zijn handelsmerk: die perfecte pasvorm.
Azzedine Alaïa in de 21e eeuw is nog tot en met 6 mei 2012 te zijn in het Groninger Museum. Lees meer over de expositie in de januari editie van het FashionUnited vakblad.