Grote tevredenheid derde carrièrebeurs voor de mode
bezig met laden...
Sjoerd-Kelum van Rijsingen van Sacha denkt daar iets anders over. "Het bezoekersaanbod is veel beter dan vorig jaar, ondanks dat er nog steeds veel jonge mensen zijn." Ook over de standhouders is hij zeer te spreken. "Er zijn veel aanbieders, het aanbod is divers en goed en voor een breed publiek. Er zijn hier banen van verkoopmedewerkers tot functies op hoofdkantoren." Zegt Van Rijsingen van Sacha, dat de aanwezigheid op de beurs een extraatje heeft gegeven door met rappers Vurch&Coolio te komen.
Ook G-Star en HTNK hebben hun best gedaan om er iets leuks van te maken. G-Star staat met een van hun Raw Defender Landrovers op de beurs en bemiddelingsbureau HTNK met de kunstinstallatie Peepshow van Red Light Fashion. Over het algemeen is zij wel tevreden en wat Isrid van Geuns van HTNK erg leuk vindt is het contact met haar opdrachtgevers, die ten slotte ook op de beurs aanwezig zijn. Maar Van Geuns had graag wat meer echte modeprofessionals in de zaal gehad. "Er zijn veel mensen die net zijn afgestudeerd of nog studeren." Van Geuns denkt overigens dat modeprofessionals die een nieuwe baan zoeken niet zo snel zouden komen omdat dat te veel opvalt. "De beurs moet meer voor inspiratie zijn, zodat je ook voor iets anders dan een nieuwe baan aanwezig kunt zijn. Het zou leuk zijn als het meer mode ademt. De dj vorig jaar was leuk, of iets interactiefs misschien?"
Lennard Minderhoud van FashionUnited vertelt dat de communicatie in de toekomst inderdaad meer zal verschuiven naar professionals. "Met het nieuwe MyFashionUnited netwerk krijgen we toegang tot deze doelgroep." Ook ligt de focus volgend jaar meer op de educatieve aspecten. "Er zullen meer trainingen komen als bijscholing voor professionals."
Hoofdsponsor S. Oliver is tevreden. "Voor ons als merk is zo'n beurs ontzettend belangrijk. Op deze manier bereiken we scholieren en net afgestudeerden. "Je kunt jonge mensen een blik in de wereld van de mode geven," vertelt Stéphanie Olijve. Jammer vindt zij dat de vraag en het aanbod niet geheel op elkaar aansluiten. "Er wordt hier veel gezocht naar banen in de styling en inkoop. Dat gaat bij ons intern." Wel hebben de dames van S. Oliver gelukkig ook veel kandidaten gezien die wél geschikt waren. "En een paar heel verrassende mensen. Zoals een volwaardig designer uit Oostenrijk." Over het bestaan van de beurs zijn ze duidelijk: "Zo'n beurs is een noodzaak in de kledingbranche. Door dit soort beurzen krijgen bedrijven de mogelijkheid het imago van werken in de retail te verbeteren."
In België werd de tweede beurs vorige maand gehouden. Daar is de beurs ook al gegroeid. In Antwerpen kwamen afgelopen september meer dan 700 bezoekers op de beurs af. Een flinke groei in vergelijking met de editie vorig jaar, in Brussel. Beurzen in Duitsland, Engeland en Spanje staan op de planning voor volgend jaar.
Bekijk hier de Photo Wall van het event >>