• Home
  • V1
  • Leads
  • Indiase luxemarkt kansrijk voor buitenlanders

Indiase luxemarkt kansrijk voor buitenlanders

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Terwijl volwassen markten kampen met recessie en economische malaise, lijkt de Indiase luxemarkt - met zijn ongeëvenaarde groeikansen - aantrekkelijker dan ooit. Maar zoals een aantal buitenlandse bedrijven heeft ervaren, is het moeilijk om

zich op lange termijn staande te houden in deze markt.

De
onlangs uitgegeven publicatie The Luxury Market in India: Maharajas to Masses van Glyn Atwal, assistent-professor aan de Burgundy School of Business in Frankrijk, en Soumya Jain, hoofdredacteur en CEO van LuxuryFacts, tracht internationale luxemerken wegwijs te maken in het reilen en zeilen van de Indiase luxemarkt. Uitgeroepen tot 'een doorbraak in luxe business intelligence', geeft het boek inzicht in de zeer gecompliceerde Indiase luxemarkt. In een gesprek met FashionUnited lichten de auteurs hun bevindingen toe.

FashionUnited: Wat is volgens jullie zo speciaal aan de Indiase luxe markt?
Soumya Jain:
De Indiase luxemarkt is zeer uniek, typisch, groots en, voor internationale bedrijven, ook verwarrend. De diversiteit van het land trekt veel luxemerken aan, maar is ook de reden dat veel bedrijven weer vertrekken. Indiase consumenten van luxegoederen verschillen qua geestestoestand, wensen en koopgedrag, afhankelijk van hun locatie, leeftijd, opleiding en, natuurlijk, het niveau van inkomsten. Er is geen gebrek aan geld, maar niet alle luxeconsumenten kunnen met één strategie gestrikt worden. Wat hun verwachtingen van hoog-geprijsde producten en merken betreft, zijn Indiase consumenten slim en vrij veeleisend.

Wat is er de afgelopen tien tot vijftien jaar veranderd?
Soumya Jain:
Na de liberalisatie in de jaren 90 zijn Indiërs meer geld gaan uitgeven, ondanks het feit dat het merendeel van de Indiase bevolking een spaarders mentaliteit heeft. De jongere generatie heeft nooit schaarste gekend en wordt goed betaald. Deze generatie geeft graag geld uit en geniet van het leven. De oudere generatie, die altijd hard heeft moeten werken, is daarentegen nu bereid om zichzelf te verwennen.

Welke kansen moeten internationale modemerken die in India van start gaan benutten?
Glyn Atwal:
Het aanspreken van de groeiende middenklasse biedt grote kansen voor buitenlandse bedrijven. Zowel in grote steden zoals Mumbai en Delhi als in kleinere steden zoals Ludhiana en Ahmedabad. McKinsey Global Institute heeft voorspeld dat de Indiase middenklasse in 2025 uitgegroeid zal zijn tot 41 procent van de bevolking. Wat hier vooral van belang is zijn echter niet de stijgende inkomens maar de veranderende opvattingen. Het betreft hier een nieuwe generatie Indiase consumenten die optimistisch, zelfverzekerd en ambitieus is. Ze zijn zich steeds bewuster van het imago dat ze willen presenteren aan de buitenwereld. Mode is een taal van zelf-expressie geworden. Dit is vooral merkbaar in het damesmodesegment, dat een opleving beleeft.

Welke stappen moeten bedrijven ondernemen voordat ze de Indiase markt betreden?
Glyn Atwal:
Internationale bedrijven zullen er goed aan doen een concurrerende strategie uit te werken. Mijn advies is echter lange termijn. Te veel bedrijven zijn kortzichtig. Ik zou leidinggevenden heel sterk willen adviseren het echte India te beleven. Daarmee bedoel ik dat ze zich moeten verdiepen in de Indiase markt en de geestestoestand van de Indiase consument.

Wat is tenslotte jullie advies aan modemerken en bedrijven die de Indiase markt willenbinnentreden?
Glyn Atwal: Bij betreding van deze markt moet de nadruk liggen op een Indiase benadering. Indiase consumenten voelen zich zeker aangetrokken tot internationale merken met herkenbare logo's, maar het moet wel lokaal relevant zijn. In het luxesegment hebben we gezien hoe merken als Hermès sari's hebben opgenomen in het assortiment en Canali de bandhgala introduceerde. Deze 'made for India' strategie moet consequent gehanteerd worden.