• Home
  • V1
  • Leads
  • Jan Taminiau overtuigt in het Textielmuseum

Jan Taminiau overtuigt in het Textielmuseum

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In eerste instantie keken de medewerkers van het TextielLab – de bijbehorende werkplaats van het Textielmuseum waar ontwerpers en kunstenaars kunnen experimenteren met textieltechnieken – maar raar op toen Jan Taminiau bij hen aanklopte.

Een couturier die stoffen voor kleding wil vervaardigen met een ouderwetse weeftechniek voor tapijten?

Zelf

waren ze er bij het TextielLab nooit op gekomen. Een robuuste stof als jute – die doorgaans gebruikt wordt om kieren en gaten in zeilschepen te dichten – combineer je toch niet met een fragiel materiaal als chiffon?

Het experiment betekende Taminiau’s doorbraak. Het bijzondere effect dat ontstaat door repen chiffonzijde op een grondlaag van jute te tuften, vormde het startpunt van zijn collectie ‘Follies’ in 2007. Daar ontstond zijn liefde voor een van zijn favoriete materialen – jute, dat hij ook gebruikte voor zijn beroemde postzakjurk die prinses Máxima bij de Arnhem Mode Biënnale in 2009 droeg – en het leverde hem een uitnodiging op van de Fédération Française de la Couture om te showen tijdens de coutureweek in Parijs.

Dat Taminiau ambacht in de vingers heeft, maar er minder kennis van heeft dan de experts die dit soort ideeën daardoor al bij voorbaat af zouden schrijven, is volgens een medewerker van het TextielLab zijn grootste kracht. In de korte film die Roel van Tour maakte voor de expositie vertellen medewerkers ook over Taminiau’s nieuwsgierigheid naar nieuwe materialen en toewijding. “Voor één project stond hij vijf dagen naast me,” vertelt Karen Zeedijk van de afdeling tufterij.

Het resultaat van de samenwerking staat als het pronkstuk in het midden van de tentoonstellingsvloer van ‘Het ambacht van Jan Taminiau’. Het vijftal ontwerpen is op stapels houten inklaptafeltjes tentoongesteld.

Op de bijbehorende iPads ernaast is te zien hoe model Silvia Klooster, al jarenlang Taminiau’s muze en het gezicht van de expositie, de multifunctionele kledingstukken in een handomdraai een nieuwe functie geeft. Zo kan een huidskleurige, kanten jurk met een petticoat net zo goed door als cape of sjaal zodra er armen doorheen geslagen worden.

De herfst/wintercollectie Irradiance uit 2011 is ook op een verrassende manier tentoongesteld. Bezoekers worden uitgenodigd om het ‘verborgen nachtleven’ van de theatrale jurken en hoofdmaskers uit de collectie te ontdekken. De jurken zijn achter een levensgrote kijkdoos opgesteld en wie het licht uitdoet en door het gat kijkt, stelt het glow-in-the-dark effect in de stoffen bloot.

Om het publiek net als Taminiau zelf te laten experimenteren met textieltechnieken, is er het zogeheten Broderie d’art atelier. Elke dag wordt een 2,5 uur durende workshop gegeven waarin deelnemers de basistechnieken van het borduren met kralen leren. In het weekend geeft Saskia ter Welle, die is opgeleid aan het Parijse Atelier Lesage dat eigendom van is Chanel en ook produceert voor Dior en Yves Saint Laurent, er masterclasses.

Met de workshops en door de focus in de expositie te leggen op materialen, laat het museum nog eens waardig zien waar het in uitblinkt: textiel. Ook de band met Jan Taminiau, die al sinds zijn eindexamencollectie van de faciliteiten van het TextielLab gebruik maakt, voelt echt. Het ambacht van Jan Taminiau toont de ontwerper en het Textielmuseum op hun best.

'Het ambacht van Jan Taminiau' is nog tot en met 27 januari te zien in Audax Textielmuseum Tilburg.