• Home
  • V1
  • Leads
  • Koral: premium jeans uit koker van 7 For All Mankind

Koral: premium jeans uit koker van 7 For All Mankind

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ondanks de hevige concurrentie in premium jeansmarkt durfden de makers van 7 For All Mankind het aan om een nieuw high-end jeansmerk voor vrouwen op de markt te brengen: Koral. Voor oprichters Rick Crane, Peter en David Koral

geen technische snufjes als waterafstondende denim of hydraterende Aloë Vera broeken om zich te onderscheiden, maar ‘echte denim’.

Het

was vijf jaar lang stil rondom jeansveteranen Rick Crane en Peter Koral, maar nu zijn de ondernemers terug met het nieuwe premium jeansconcept Koral. De mannen namen een pauze van de denim-industrie, nadat zij 7 For All Mankind zeven jaar na de oprichting voor het astronomische bedrag van 775 miljoen dollar verkochten aan VF Corporation.

Peter Koral’s zoon David bleef zijn vader de afgelopen jaren net zolang bellen totdat hij instemde om het nog een keer te proberen met een nieuw jeansmerk. "’Kom op, Pap, ga weer aan het werk voordat je al je contact verliest’, zei David. Ik stemde in, heb mijn oude vriend Rick Crane opgebeld en zo is dit concept ontstaan,” aldus Koral tegen de LA Times.

Terug naar de essentie van wat een echte spijkerbroek is, daar was volgens de oudgedienden behoefte aan. De ondernemers beamen dat de premium jeansmarkt overbevolkt is, maar volgens hen klopt de stempel ‘denim’ niet. “De markt voor premium denim is verzadigd met andere merken, maar ironisch genoeg lijkt het erop dat er sprake is van een gebrek aan echte denim. “Natuurlijk zijn er andere five pocket jeans, maar deze lijken ver weg te staan van de ware essentie van wat denim eigenlijk is,” aldus David Koral tegen FashionMag.

Het merk blinkt dan ook niet uit in ontwerp. De merknaam is slechts subtiel aanwezig op de broeken (de letter K is ingeslagen op klinknagels en Koral op de knoop van de tailleband) en zijn er maar drie modellen verkrijgbaar (bootcut, cropped en skinny).

Wat Koral wel anders maakt, is het ‘Lived in length’ concept: consumenten kunnen kiezen voor jeans tussen de 0 en 36 maanden, die verkleurd en gesleten zijn zoals de broeken van nature zouden doen over een bepaalde periode. De donkerste jeans is donkerblauw en oogt alsof het nooit is gewassen en de lichtste, een met de hand geschuurd en gerimpeld model, lijkt drie jaar oud.

De broeken ogen niet alleen naar hun leeftijd, maar voelen als het ware ook aan alsof ze alvast zijn ingelopen. Door alleen kwalitatieve denim uit Japan en Italië te gebruiken en dankzij verfijnde, handmatige afwerkingen moeten de broeken zich om het lichaam hullen als een tweede huid.

De makers van Koral zijn ervan overtuigd dat er in de overvolle premium denim-industrie behoefte is aan een minimalistische aanpak van jeans. Het merk is al verkrijgbaar bij Neiman Marcus, Bergdorf Goodman, Selfridges, Harrods en Luisa via roma.

De prijs voor een Koral jeans varieert van 160 tot 250 euro per stuk. Binnenkort staat Koral op Premium in Berlijn en op Tranoï in Parijs. In Nederland wordt Koral vertegenwoordigd door Blue Glory Agenturen. Later dit jaar lanceert Koral de eerste mannencollectie.

Foto 1: Koral oprichters Rick Crane, David Koral en Peter Koral
Foto 2: Koral 36 Months jeans