• Home
  • V1
  • Leads
  • Land: een constant onderzoek naar de basisgarderobe

Land: een constant onderzoek naar de basisgarderobe

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

”De jeans is al zo perfect, die heeft al tweehonderd jaar allerlei ontwikkelingen doorgemaakt. Wie ben ik dan om te zeggen dat daar van alles aan veranderd moet worden?” Aan het woord is Linda Erkens, oprichtster van modelabel Land.

In tegenstelling tot de meeste ontwerpers werkt Erkens niet vanuit een thema of een inspiratiebron, maar vanuit elf archetype kledingstukken: van de broek en de jas tot en met de legging. Elk halfjaar wordt de collectie uitgebreid met een nieuwe variant van elk ontwerp in een andere kleur, stof of met nieuwe details. Zo ontstaat een groeiend assortiment, waarin de focus ligt op functie, draagbaarheid en tijdloosheid.

Een constant onderzoek naar de basisgarderobe, zo omschrijft de ontwerpster haar werkwijze zelf. Hoewel Land al acht jaar bestaat, werkt Erkens pas sinds kort op deze manier. Lange tijd worstelde ze met het huidige mode-ideaal van thematische collecties. Het voelde alsof ze tegen haar natuur in ging door zich geforceerd te richten op een inspiratiebron, terwijl het ontwerpproces an sich haar juist fascineert.

“Als me werd gevraagd wat mijn inspiratiebron was voor een collectie, dacht ik: ‘Ik heb eigenlijk helemaal geen moodboard gemaakt,’” vertelt de ontwerpster in haar atelier in een voormalig schoolgebouw in Amsterdam. “Ik word niet geïnspireerd door Nomaden in Rusland of een zomerdag in Parijs. Het zijn patronen waar ik mijn inspiratie vandaan haal: de archetype constructie van kledingstukken die de tijd hebben overleefd.”

Daar kwam ze achter toen ze in 2008 een pauze nam van Land en vertrok naar Antwerpen om in het team van Raf Simons te werken. Van dichtbij zag ze dat ontwerpers die op internationaal niveau werken vooral art director zijn en het thema, het silhouet en de styling van een collectie bepalen. Het vakwerk wordt uitgevoerd door het team. “Door te zien hoe Raf het doet, ben ik me bewust geworden hoe anders ik het doe. Hij zet de sferen bij elkaar en bouwt een constructie voor de collectie, terwijl ik juist zelf de patronen en samples maak. Eerst dacht ik dat ik me ook moest gaan richten op de styling, maar door hem ben ik me bewust geworden van mijn kracht. Patronen maken: dat is voor mij de pure schoonheid van ontwerpen.”

Terug in Nederland boog ze zich uren over de basispatronen van de door haar gekozen archetype kledingstukken om een zo perfect mogelijke pasvorm te creëren. Haar werkwijze neigt naar product design. Als een architect stort ze zich op het kledingstuk, waarbij de focus ligt op functie, draagbaarheid en tijdloosheid. Erkens: “Het gaat puur om het product. Voordat ik mode interessant vond, was ik gefascineerd door archetype functionele materialen zoals pennen, enveloppen en potloden. Die veranderen ook nooit, omdat ze zo het beste functioneren. Dat wil ik vertalen naar kleding.”

Zo zitten na vier seizoenen vier verschillende blouses in de collectie: een neongroene, een zalmroze met korte mouwen, een witte met een dubbele frontlaag en grijs wollen exemplaar. Bij elk nieuw ontwerp blijven de pasvorm en de prijs hetzelfde en de ontwerpen gaan nooit uit het assortiment. Erkens: “Vergelijk het met een tafel, die houd je ook een paar jaar in je interieur en is een gebruiksvoorwerp. Dat is ook mijn doel met Land. Kleding moet van goede kwaliteit en tijdloos zijn. Ik wil niet dat iemand een kledingstuk van Land na een seizoen in de kast moet stoppen, omdat het zo trendgevoelig is dat je het na een tijdje niet meer kunt dragen.“

Maar een tegenreactie op de huidige modestandaard wil de ontwerpster het niet noemen. “Het is geen anti-reactie, maar een reactie,” legt haar rechterhand Michiel Pijnen uit. “De thematiek van collecties is wat ons betreft teveel uitgehold. Bovendien gaan veel ontwerpers voor collecties terug naar het archief en stoppen ze een ontwerp in een andere kleur of print in de collectie. Wij doen dat ook, maar we communiceren dat ook. Het is een nieuwe kijk op mode.”

Land is momenteel verkrijgbaar bij Nex Xavier in Rotterdam, bij de By AMFI statement store in Amsterdam en via de eigen website van het label. Verkoopprijzen variëren van 90 euro voor een T-shirt tot 550 euro voor een jas.