Lindeboom: Modieus de regen en kou trotseren
bezig met laden...
Saskia
Het lijkt een gat in de markt: fashionable, maar behaaglijke kleding om de herfst en winter te trotseren. Waarom was het er nog niet? “Bij modische merken is er vaak niet de kennis en de techniek voor outdoorkleding. En in de outdoor-sector is het wel geprobeerd,” zegt Lindeboom. “Maar als je een outdoor- of sport-imago hebt, kom je daar niet gemakkelijk van af. Modeboetieks zullen de collectie dan niet snel opnemen in hun assortiment.” De modeonderneemster wil daarom haar bedrijf in de markt zetten als een modemerk, niet als outdoormerk.
Inspiratie voor Lindeboom All Weather Wear komt uit de internationale modetrends, waar Lindeboom dan haar eigen functionele draai aan geeft. Het kleurenpalet bestaat uit tonen als grijs, marine blauw, gebroken wit en aardetinten. De uitstraling moet sportief en relaxed doch vrouwelijk zijn. Voorbeelden: een trenchcoat met een grote capuchon en een gevlochten leren ceintuur, getailleerde parka’s in wol of superstretchende materialen, bikerjacks en doorgestikte bodywarmers en wollen vesten met hoge opstaande kragen. Alles uitgevoerd in waterdichte en ademende materialen. Lindeboom produceert twee collecties per jaar en richt zich op modezaken in het
midden-hoog segment.
De internationale ambities die Lindeboom heeft zijn groot. Vanaf het eerste seizoen wordt het merk vertegenwoordigd in diverse Europese markten als Nederland, Zwitserland, België en Duitsland. Het merk staat in ieder geval op de eerstvolgende editie van de Modefabriek. Voor de Franse markt loopt nog een gesprek met een agent. Volgens Lindeboom moeten de agenten wel een netwerk in de jeans- of streetwear hebben.
“Het eerste seizoen hopen we op zo’n dertig tot veertig verkooppunten in Nederland. Dat is een mooi aantal om mee te beginnen,” zegt Saskia Lindeboom. “Maar belangrijk is wel dat we exclusief blijven. In het buitenland wil ik daarom liever heel selectief beginnen, in verschillende landen.”
Yasmine Esser