• Home
  • V1
  • Leads
  • Locuni: landelijke webshop voor lokale winkeliers

Locuni: landelijke webshop voor lokale winkeliers

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na de gezamenlijke webshop van schoenenretailers Topshoe, de online uitverkoopshop Zoeksale en de verzamelsite van Macintosh' modeformules, Intreza is er nu ook Locuni, kort Locals United: een landelijke webwinkel voor lokale

modewinkels. Initiatiefnemer Neil Persoon, voormalig productmanager van Stinger, wil detaillisten helpen om de strijd aan te gaan tegen grote online retailers als Wehkamp en Zalando.

Volgens Persoon is het belangrijk dat retailers online vertegenwoordigd zijn, omdat ze anders binnen tien jaar niet meer relevant zijn. “De online markt is groeiende. Volgens ING vindt in 2020 40 procent van de kledingverkopen online plaats, nu is dat 7 tot 8 procent. Als winkeliers daar niet in mee gaan, zullen ze niet veel langer meer bestaan,” meent Persoon.

Het grootste gevaar is volgens de ondernemer dat consumenten bij fysieke winkels niet kunnen achterhalen waar een kledingstuk nog op voorraad is. Als een item uitverkocht is in een stenen winkel, zoeken consumenten hun heil op internet waar in de webshop van een online gigant met één muisklik alsnog de juiste maat afgerekend kan worden. Persoon: “Winkeliers lopen achter. Het is 2012, maar ondanks dat de technologie er is, is het vandaag nog steeds onmogelijk om als consumenten voorraden van fysieke winkels te bekijken.”

Gebrek aan budget, tijd en kennis zijn daar volgens Persoon de oorzaak van. Door ondernemers het technisch onderhoud van de webshop, betalingen, fotografie en marketing uit handen te nemen tegen een tarief van 40 euro per maand en een commissie van 10 procent op de netto verkoopprijs, kan Locuni hen alsnog een online verkooppunt bieden. Detaillisten die zich bij het webshopcollectief aansluiten, kiezen zelf welk deel van de collectie online wil. Vervolgens haalt Locuni de collectie op om foto’s te maken en de items in het systeem te zetten. Zodra er een bestelling is geplaatst, ontvangt de ondernemer een kant-en-klare factuur en inpakmateriaal om de bestelling op de post te doen. Het concept doet denken aan de Engelstalige webshop Farfetch.com, die online designerkleding aanbiedt van kleine boetieks wereldwijd.

Naast gemak zit er volgens Persoon nog een belangrijk voordeel aan een webshopcollectief. Door samen te werken kunnen winkeliers online beter concurreren. ”Er zijn 16.000 winkels in Nederland. Als zij allemaal een eigen webshop beginnen, is het voor winkeliers onmogelijk om nog gevonden te worden door nieuwe consumenten. Door samen te werken ontstaat een collectie die bijna net zo groot is als het aanbod van grote webshops en kan er effectiever reclame gevoerd worden,” legt Persoon uit. Daarnaast benadrukt hij dat consumenten kunnen profiteren van het gemak van online bestellen en het direct over kleding beschikken door het dezelfde dag op te halen in fysieke winkels. “Dat levert ook weer extra consumenten in de winkel op, die wellicht ook weer iets meenemen.”

Op dit moment hebben zich acht winkeliers aangesloten bij Locuni. Medio mei gaat de webshop online. Locuni verwacht dat eind 2012 zeventig winkels bij de webshop aangesloten zijn.

Beeld: Locuni