• Home
  • V1
  • Leads
  • LVMH investeert in J.W. Anderson

LVMH investeert in J.W. Anderson

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

LV

MH Moet Hennessy Louis Vuitton is op de overnametoer. Het Franse luxeconcern heeft zich weer ingekocht in een jong merk. Ditmaal betreft het de Brit J.W. Anderson, die al furore maakt met zijn kersverse merk. LVMH heeft een minderheidsbelang

genomen in het merk van Anderson en heeft hem tevens benoemd als creatief directeur van Loewe, een dochteronderneming van het concern.

"Hi
j maakt deel uit van een generatie getalenteerde nieuwe ontwerpers," zei Pierre-Yves Roussel, topman van LVMH's modedivisie in een interview met WWD. "We geloven in het potentieel van zijn merk."

Bij Loewe neemt Anderson het roer over van Stuart Vevers, die naar het Amerikaanse modemerk Coach is overgestapt. Volgens Roussel was de insteek aanvankelijk dat LVMH alleen in het merk J.W. Anderson zou investeren, maar toen bleek al snel dat de jonge Ier ook de geschikte kandidaat was voor de functie van creatief directeur van het vermaarde Spaanse mode- en accessoirehuis.

Anderson krijgt de tijd om zich in te werken en de eerste collectie voor Loewe te ontwikkelen. Het merk is stabiel en gezond, waardoor de druk van de ketel is. Ook is ready-to-wear minder belangrijk voor het merk, dat zich eerder richt op accessoires, en is is het dus ook minder onderhevig aan trend ontwikkelingen. Toch was het voor het historische merk van belang dat er nieuwe, frisse blik aan te pas kwam, 'anders loopt het dood', aldus Roussel.

'De Oxford universiteit van de luxegoederen'

Wat zijn eigen merk betreft, behoudt Anderson (29) - die na zijn studie aan de London College of Fashion voor Prada werkte en vervolgens zijn eigen merk oprichtte in 2008 - een meerderheidsbelang, maar worden de dagelijkse, operationele handelingen van hem overgenomen zodat hij zich op het creatieve aspect van zijn merk kan richten. Hij noemt LVMH 'de Oxford universiteit van de luxegoederen', de beste leerschool voor een jong merk dat wil uitbreiden.

Luxeconcerns lijken steeds meer in jonge merken te investeren. Vorige week nam LVMH al een meerderheidsbelang in het schoenenmerk Nicholas Kirkwood en Kering nam onlangs een minderheidsbelang in het Amerikaanse merk Altuzarra en een meerderheidsbelang in het Britse modemerk Christopher Kane. Volgens Roussel deed LVMH al een soortgelijke investering in 1997, toen het een belang kocht in Marc Jacobs, toen nog een klein merk dat alleen onder de echte modekenners bekend was. Inmiddels is het uitgegroeid tot een wereldmerk met een miljoenenomzet.

Anderson geeft de voorkeur aan moderne, androgyne silhouetten en liet voor zijn najaar 2013 herencollectie de mannelijke modellen zelfs in strapless jurken, haltertopjes en rokken de catwalk op gaan. Met veertien werknemers is het bedrijf van Anderson nog behoorlijk klein. Toch wordt het merk al afgenomen door ultra-hippe winkels als Matches en Selfridges in Londen, Opening Ceremony en Ikram in New York, en is het ook verkrijgbaar via Net-a-porter. In Japan wordt Anderson, die sterk wordt beïnvloed door de Japanse ontwerper Issey Miyake, op 26 locaties verkocht.