Mitex: 'Omzet in modebranche is relatief goed'
bezig met laden...
Ondernemers in de segmenten kindermode en herenmode scoorden bovengemiddeld, kindermode zelfs met een plus van 0,8 procent. Bij detaillisten in de schoenensector ging het iets minder: daar kwam de omzet gemiddeld 3,3 procent lager uit dan in de eerste helft van vorig jaar. Bodyfashion noteerde met -7,6 procent de grootste omzetdaling. In de schoenenverkoop bleef de omzet bij damesschoenen met -1,6 procent het beste op peil. Kinderschoenen eindigde op -3,1 procent en herenschoenen op -5,4 procent.
Het jaar begon goed, waarbij de omzet in de meeste segmenten steeg gedurende januari. Detaillisten in herenmode presteerden het beste: zij verkochten ruim 10 procent meer dan januari vorig jaar. Alleen de detaillisten in bodyfashion verkochten minder dan in het jaar ervoor: -2,3 procent. Een andere maand met een positieve uitkomst was april, waarin vooral veel werd verkocht in kindermode (+8,4 procent), herenmode (+7,3 procent) en schoenen (+15,9 procent). De omzet voor schoenen ging in mei met ruim 19 procent naar beneden.
Binnen de segmenten presteren ondernemers zeer wisselend. Zo behaalde 55 procent van de kindermodewinkels een hogere omzet dan de eerste helft van 2008. 45 procent eindigde met een min. Over de hele modebranche wist gemiddeld 36 procent van de ondernemers in het eerste halfjaar een omzetplus te noteren.
Het tweede halfjaar van 2009 is voor de modebranche goed begonnen. Dames- en herenmode plusten met respectievelijk 9,4 procent en 6,3 procent. Bodyfashion noteerde sinds november 2008 de eerste omzetstijging (+12 procent). Kindermode en jeans deden het minder goed. Ook bij schoenendetaillisten laat juli, de eerste maand van het nieuwe seizoen, weer een plus zien.