• Home
  • V1
  • Leads
  • Mode Stipendium naar Youasme Measyou op Fashion Symposium

Mode Stipendium naar Youasme Measyou op Fashion Symposium

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Individueel succes, dat bestaat niet volgens Pascale Gatzen, van de Parsons modeacademie in New York. "We hebben elkaar nodig," zegt de voormalige ‘Cri Néerlandais’ tijdens het 2014 Fashion Symposium, georganiseerd door de Dutch Fashion Foundation. De rode draad van de

dag: we moeten de handen ineen slaan in de modebranche. Samenwerken is ook het uitgangspunt van het label Youasme Measyou. Het Nederlandse modemerk nam aan het einde van het event het Cultuurfonds Mode Stipendium in ontvangst.

De jury van de prijs - een geldbedrag van 50.000 euro

- noemt Youasme Measyou een label dat zichzelf heeft bewezen als een contemporary merk met een innovatieve werkwijze. Volgens het toewijzingscomité zijn oprichters Mark van Vorstenbos en Twan Janssen pioniers en wegbereiders voor globaal opererende nichemerken die nieuwe waarden als inclusiviteit, transparantie en de sociale waarden van slow fashion combineren met ‘high end fashion’.

"We zijn heel erg trots dat we dit hebben bereikt," reageren de mannen na afloop van de uitreiking. "We proberen een antwoord te geven op de vraag wat de relevantie van mode is in deze tijd. En nu zien we dat we worden erkent."

Van Vorstenbos en Janssen startten hun label in 2010. In plaats van individualiteit is het uitgangspunt van Youasme Measyou juist: met elkaar delen. Iedereen kan ‘founder’ worden van het merk en daarmee toegang krijgen tot intieme collectie-previews en sales in settings als ‘virtual reality stores’ of exposities met bevriende kunstenaars.

Het Mode Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds bestaat sinds 2011 dankzij de gift van een mecenas die anoniem wil blijven maar die de Nederlandse mode een warm hart toedraagt. De prijs is bedoeld voor gevestigde ontwerpers. Jan Taminiau won vorig jaar de prijs. Door het winnen van 50.000 euro kon hij een stap terug doen om na te denken over stappen vooruit. Hij heeft de trofee, een poedelketting, om zijn nek. "Ik heb het vooral besteed aan mijn bedrijf zelf, de foundation daarvan. Uiteindelijk kreeg ik daardoor meer ruimte voor creativiteit," zegt hij.

Dutch Fashion Foundation organiseert eerste Fashion Symposium in Undercurrent

Zoal

s Youasme Measyou niet gelooft in individualisme, zo moet de gehele modebranche gaan samenwerken, vindt de Dutch Fashion Foundation. Aan de hand van verschillende sprekers en thema’s - als fast fashion en slow fashion, duurzaamheid, consumentengedrag en online retail - wil de organisatie de branche inspireren en in beweging zetten. Hoe ziet de toekomst van de mode eruit? Dat is de grote vraag van het 2014 Fashion Symposium.

Het evenement wordt gehouden in het Undercurrent, een drijvende evenementlocatie aan de oever van het IJ, in het hippe Amsterdam-Noord. Vrachtschepen schuiven voor het raam voorbij. Het is een koude, grijze winterdag. Door de bewolkte lucht weerspiegelen de voertuigen niet in het water, maar binnen wordt wel druk gereflecteerd op het modebeeld van nu. En dat het leeft, mag duidelijk zijn. Het is doodstil in de grote ruimte, alleen de rinkelende koffiekopjes doorbreken de stilte en de concentratie van de bezoekers.

2014 Fashion Symposium draait om de vraag: hoe ziet de toekomst van mode eruit?

Pascale Gatzen - één van de inspirerendste sprekers van de dag - vindt het kapitalisme, vooral in de Verenigde Staten, zo in your face. Ze ziet toekomst in worker cooperations, waarin waarden als eerlijkheid, gelijkheid en geven om anderen centraal staan. Gatzen zet nu zelf zo’n coöperatie op: Beacon Mills, die zich bezig houdt met textielproductie en educatie. Ook werkt ze aan de Parsons modeacademie in New York. Van huis uit is ze ontwerpster. Gatzen studeerde aan Artez in Arnhem, waar ze volgens eigen zeggen werd klaar gestoomd om the next designer te zijn. Samen met Viktor & Rolf, Lucas Ossendrijver, Marcel Verheijen en Saskia van Drimmelen behoorde ze in de jaren negentig tot Le Cri Néerlandais, een collectief van Nederlandse ontwerpers dat zich in het buitenland presenteerde. Het was een krachtig gevoel om daar deel van uit te maken. Maar toch had ze op een gegeven moment genoeg van ontwerpen. “Ik moest mezelf altijd bewijzen aan mezelf, constant,” zegt ze. “Ik kon het niet meer.”

De directeur van het Nieuwe Instituut, Guus Beumer, zegt over de toekomst: “We moeten de diversiteit in de mode introduceren. Omarm de grotere context in de mode.” Beumer lijkt op zijn gemak op het podium van het 2014 Fashion Symposium. Zelfverzekerd en enthousiast beantwoordt hij vragen uit het publiek, dat aandachtig heeft geluisterd naar zijn visie over het modebeeld.

Ontwerper Bas Kosters - van wie gefluisterd werd dat hij wel eens het Modestipendium zou kunnen winnen - zegt in een panelgesprek dat mentaliteit vaak ontbreekt in het huidige modesysteem. “In de nieuwe digitale wereld lijkt mode een leeg omhulsel, een schulp. De mode van nu is geen extensie van je eigen persoonlijkheid meer, het voelt leeg en oppervlakkig. Je kan geen identiteit kopen.” Volgens de ontwerper moet de wereld onderwezen worden in wat mode nu precies is. Het begint bij mode en creatie. "Ik mis de gesprekken die leren wat authenticiteit is. Het is aan ons – de modeprofessionals - om dat aan mensen te leren.”

Het onderwijs wordt tijdens het symposium gezien als de sleutel. “Studenten moeten ook de tijd nemen om mode ter discussie te stellen. Wij zijn pas na twintig jaar met een label begonnen,” leggen Mark van Vorstenbos en Twan Janssen van Youasme Measyou uit.

‘Het
symposium wordt een wake-up call’

“Dit wordt een wake-up call”, schreef Floriane de Saint Pierre - ‘luxury fashion power broker,’ oprichtster en president van Floriane de Saint Pierre & Associés en het nieuwe online talent platform Eyes on Talents - bij haar toezegging voorafgaand aan het symposium. Maar het is nog maar de vraag wie er wakker geschud is. Het publiek tijdens het symposium bestaat voornamelijk uit modeontwerpers en pers, veelal betrokken bij presentaties en panels tijdens het evenement. De discussie wordt voornamelijk gevoerd door de denkers, kunstenaars filosofen en analisten. “Het protest over het huidige mode-systeem komt vanuit de kunst en niet vanuit de modewereld,” meent Claudia Banz, curator van het Museum fur Kunst und Gewerbe in Hamburg. De link met de retail ontbrak op het evenement, en het is de vraag in hoeverre en in welke vorm de nieuwe modevisies tot uitvoer zullen worden gebracht.

Anne Buis & Yasmine Esser

Lees ook het interview met Angelique Westerhof, directeur van de Dutch Fashion Foundation over het eerste Fashion Symposium