• Home
  • V1
  • Leads
  • Modebranche blij met winterweer

Modebranche blij met winterweer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Snowboots, winterjassen, sjaals, handschoenen en mutsen; het winterweer doet de modedetailhandel goed. Door het winterweer gaven Nederlandse consumenten in november vooral meer uit aan warme schoenen en

winterkleding. Mitex: “De consument heeft geleerd van de lege schappen vorig jaar en voor het invallen van de strenge winter warme boots aangeschaft”.

Brancheorganisatie CBW-Mitex zag een omzetplus van schoenen en winterkleding van respectievelijk 22 en 16 procent. Dat beeld wordt bevestigd door een rapport van SNS waarin wordt beschreven dat detailhandelaar Macintosh in het vierde kwartaal flink profiteerde van de toegenomen kleding- en schoenenverkopen door het winterweer, wat de tegenvallende resultaten in het segment ‘Wonen’ teniet deed.

De
schoenenverkoop overtrof in november alle verwachtingen: er werd een omzetstijging van 22 procent opgetekend, ten opzichte van november vorig jaar. Toen daalde de omzet met 12,5 procent. Behalve snowboots werden er ook goede resultaten bereikt voor laarzen gevoerd met bont en vacht. De omzet in damesschoenen was 23,8 procent hoger en de verkoop van herenschoenen steeg bijna 18 procent. Met een stijgen in de verkoop van kinderschoen met bijna 15 procent was de omzet in november uiteindelijk gemiddeld bijna 22 procent hoger dan november vorig jaar.

De winkelomzetten in mode kwamen afgelopen november ruim 16 procent hoger uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Dames- en herenmode werden bijna 17 procent beter verkocht dan in 2009. De omzet in kindermode steeg met 50 procent. Ook de verkoop van lingerie steeg, met bijna 5 procent.

Wehkamp verkocht tussen 6 en 22 december 20 procent meer dan vorig jaar, vertelt Dirk van den Bogaart, woordvoerder van Wehkamp. De onbetwiste nummer één: snowboots. Ook het aantal keer dat er daarnaar werd gezocht op de website van het bedrijf is flink gestegen; van een paar honderd keer per dag tot 3000 keer op één dag. “Maar,” relativeert Van den Bogaart, “het komt niet alleen door het weer. Het is ook doordat het online winkelen een grote vlucht heeft genomen.”

Daar kan warenhuis V&D over meepraten, want over heel 2010 groeide de online omzet mte 250 procent ten opzichte van 2009. Tussen 16 en 19 december was er een piek in de omzet online, vooral dankzij de verkoop van winteraccessoires. Voor volgend jaar doet het warenhuis er opnieuw veel moeite voor de online verkoop te stimuleren, onder meer door flashsales te houden en digitale klantprofielen te verwerven.

In België mocht de sneeuw niet baten. Daar becijferde de Mode Unie dat de gemiddelde sectoromzet van juli tot en met december 2010 in vergelijking met vorig jaar daalde met 1,1 procent.