Monki komt met denimlijn
bezig met laden...
Monki wordt jeans bestemming
De retailformule Monki werd in 2006 gelanceerd en telt inmiddels 85 winkels. Het bedrijf is in negen Europese landen actief en ook in Japan, Maleisië, China en Hongkong. Monki werd bedacht door Fabric Scandinavien, dat ook Weekday en Cheap Monday op de markt heeft gebracht en sinds 2008 eigendom is van H&M. De oprichters vonden dat alle bestaande retailers er hetzelfde uitzagen. “Als je het logo van de gevel afhaalde, was het lastig om te zeggen wie het was. Dus je kunt zeggen dat Monki begon, omdat er geen Monki was,” zegt COO Henrik Aaen Kastberg.
Monki was in feite een van de eerste retailconcerns waar 'story telling' werd toegepast. Een grafisch vormgever bedacht de Monki’s: een tiental schattige zwarte, ronde poppetjes met korte vleugels, kleine pootjes en grote, vrolijke ogen. Lange tijd vormden zij de rode draad in de winkels, op uithangborden en in het Monki tijdschrift. Inmiddels zijn de poppen minder prominent in de communicatie aanwezig, op de foto's van de nieuwe denimlijn ontbreken ze zelfs helemaal, maar de Monkiknuffels worden nog wel verkocht.
Monki Denim is sinds juni stapsgewijs bij de winkels geïntroduceerd. Verkoopprijzen lopen van 35 euro voor een jeans tot 65 euro voor een gevoerd denimjack. Ook zijn er T-shirts, overhemden en overalls.