Netto-winst Prada stijgt 59,5 procent
bezig met laden...
"De
Volgens het Italiaanse modehuis is de omzet- en winstgroei een gevolg van de strategie die het bedrijf al enkele jaren hanteert. De nadruk ligt daarbij op het retailkanaal, waar de omzet, mede dankzij nieuwe winkelopeningen, steeg met 47 procent. De omzet uit de Prada-winkels brengt daarmee meer dan 80 procent van de totale omzet in het laatje.
In de eerste helft van het jaar openden 28 nieuwe winkels hun deuren in nieuwe markten als Marokko, Brazilië, Mexico en Oekraïne. Momenteel heeft de Prada Group 414 eigen winkels, waarvan 263 Prada-winkels, 102 Miu Miu stores, 43 winkels van het merk Church's en 6 winkels van Car Shoe.
Het wholesale-kanaal boekte een omzet van 294,7 miljoen euro in de eerste helft van 2012. Prada realiseerde omzetgroei in alle markten waar het modemerk actief is. Verreweg de meeste groei komt uit Azië (44 procent). Ook Europa (31 procent meer omzet) en de verenigde Staten (30 procent) boekten goede resultaten.
Lederwaren boekten met 52 procent, opnieuw de meeste omzetgroei. De divisie vertegenwoordigt nu 61 procent van de totale omzet. Ook werd er meer kleding verkocht: 17 procent meer dan in de eerste helft van 2011. Ook best lucratief: Prada by LG. De telefoon ging 500.000 keer over de toonbank.
Voor de rest van het jaar staat vooral expansie op de planning. In zowel de mature markten als in de opkomende markten is er volgens het bedrijf ruimte voor meer Prada. In de eerste helft investeerde de Prada Group al bijna 91 miljoen euro in expansie. Bertelli: "We zijn ons bewust van de negatieve tendens op de markt, maar rekenen op de kracht van onze merken en ons vermogen om onze doelstellingen na te streven."
Op de modeweek van Milaan toonde Miuccia Prada een collectie voor de zomer van 2013 met veel zwart - zoals zwart satijnen jurken -, Japanse invloeden – dessins van Japanse bloemen en Kimonojurken- en een witte bontjas.