• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe 'fast fashion' formule met mondiale ambities

Nieuwe 'fast fashion' formule met mondiale ambities

23 feb. 2012

Leads

Modeconcerns zoals Inditex (Zara), Gap en H&M zien hun omzet momenteel vooral groeien dankzij expansie in Azië. Ondertussen komt daar echter ook serieuze concurrentie vandaan. De Chinese overheid heeft in het laatste vijfjarenplan voor

de textielindustrie de ontwikkeling van Chinese kledingmerken met 'internationaal succes' een van de hoofddoelstellingen genoemd. De Japanse keten Uniqlo groeit hard en in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul is deze week weer een nieuwe fast fashion formule gelanceerd: 8Seconds.

Het

nieuwe 8Seconds komt uit de koker van Cheil Industries dat deel uitmaakt van de Samsung Group. Cheil heeft ambitieuze plannen met het merk en wil de concurrentie aangaan met Zara, Gap en H&M. Er staan dit jaar tien filialen voor 8Seconds op de planning en het bedrijf mikt op een omzet van 53 miljoen dollar (40 miljoen euro). In 2015 moet het aantal winkels zijn uitgebreid naar driehonderd ten einde in 2020 een jaaromzet te genereren van 1,3 miljard dollar.

"We willen de lokale modemarkt verdedigen tegen buitenlandse fast fashion labels en de mondiale markt gaan domineren met ons eigen merk," zegt directeur Kim Jin-Myon in WWD. Het merk heet 8Seconds omdat het hoopt de harten van kopers binnen acht seconden te kunnen veroveren. Het eerste filiaal dat donderdag is geopend beslaat 4500 vierkante meter en telt drie verdiepingen. 8Seconds verkoopt collecties voor dames en heren, er is een aparte casualcollectie en een accessoire-afdeling.

Cheil is tevens eigenaar van de merken Bean Pole en Galaxy en van de high-end multi brand keten Lansmere. Ook exploiteert het bedrijf het Koreaanse filiaal van 10 Corso Como. In november 2011 heeft Cheil het Italiaanse merk Colombo overgenomen.