• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in… Alkmaar

Ondernemen in… Alkmaar

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand zo’n

succesformule. Deel 9: 786Fridge in Alkmaar.

Twee jaar geleden opende Janneke Schrey uit liefde voor mode de high fashion schoenen- en tassenwinkel 786Fridge in Alkmaar. Met een flinke dosis lef en zelfvertrouwen stapte ze op de grote modehuizen der aarde af en wist ze onder andere Viktor&Rolf, Chloé en Givenchy te overtuigen van een plek in haar boetiek. En nu staan de designertassen, -schoenen en –accessoires als pronkstokken in vitrinekasten, op lange designmeubels en planken tentoongesteld in haar winkel.

W

elke merken verkoopt u?
“Voor dames verkopen we Viktor&Rolf, Chloé, D&G, See by Chloé, Michael Kors, Martin Margiela, Givenchy en Marc by Marc Jacobs. We hebben heel hard ons best moeten doen om de merken te mogen verkopen. Toen we van een paar modehuizen akkoord waren gaan, ging het vanzelf lopen. Volgend seizoen komt daar de collectie van Jil Sander bij. Sinds drie weken hebben we onze winkel uitgebreid met een mannenassortiment van Viktor & Rolf, D&G, Marc by Marc Jacobs, Givenchy, Hugo Boss en Sutor Mantellassi. Al sinds de winkel twee jaar geleden openging, was er vraag naar een mannencollectie. Toen het pand naast onze dameswinkel vrijkwam, heb ik meteen besloten om uit te breiden. Tot groot genoegen van de mannen die normaal met hun vrouw meekwamen!”

Hoeveel personeel heeft u in dienst?
“N

aast mezelf staat er nog een fulltime kracht in de winkel en we hebben een vaste oproepkracht en iemand die ons op zaterdag komt versterken.”

Waar en hoe vaak doet u inkopen?
“Inkopen doen we één-op- één bij de merken zelf in Parijs, Milaan en Antwerpen. Op beurzen is het vaak zo druk en zijn er zoveel schoenen en mensen. Daarom reizen een paar keer per jaar naar de merken en agentschappen om in alle rust de nieuwe collecties uit te zoeken. Fijn, want zo kunnen we er de tijd voor nemen.”

Waar bent u het meest trots op?
“Het totaalbeeld vind ik het leukst. De inkoop en voorbereiding vroeg in het seizoen zijn natuurlijk heel leuk, maar het geeft de meeste voldoending om het resultaat uiteindelijk in de winkel te zien en om te kijken hoe klanten erop reageren. Qua merken ben ik zelf een groot fan van Chloé, Givenchy en Martin Margiela. Ze staan alle drie voor less is more, maar wel met een apart detail, een bijzonder materiaal of sprekende vorm.”

Wie zijn uw klanten en hoe onderhoudt u contact met hen?
“Onze klanten zijn stijlvolle, modische vrouwen en mannen tussen de 20 tot 50 jaar die weten wat ze willen en er graag mooi uit zien. Daar zit een oudere dame bij die voor loafers komt, maar ook een jonge vrouw die op zoek is naar hoge hakken.We hechten veel waarde aan service en de atmosfeer in de winkel, dus bieden we klanten wat te drinken aan en ze krijgen hun aankoop mee in mooie, luxe tasjes. Via onze nieuwsbrief, Twitter en Facebook houden we de consument op de hoogte van nieuws. Van onze vaste klanten hebben we het telefoonnummer: als er iets binnenkomt waarvan we denken dat het iets voor hen is, geven we een belletje.”

Wat zijn uw toekomstplannen?
“We zijn bezig om een webshop op te zetten. Maar dat is lastiger dan verwacht, omdat we opnieuw goedkeuring moeten krijgen van de merken. Met de webwinkel willen een breder publiek bereiken. In de winkel komen nu al veel klanten uit Haarlem, Amsterdam en omstreken, maar met een online shop verklein je de stap voor consumenten om snel even te kijken wat er nieuw is.”

Stephanie Broek