• Home
  • V1
  • Leads
  • Online kledingmarkt groeit 16 procent in 2012

Online kledingmarkt groeit 16 procent in 2012

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De aanhoudende crisis en het dalende consumentenvertrouwen hebben weinig effect op online consumentenbestedingen. Dat concludeert Thuiswinkel.org naar aanleiding van een onderzoek onder meer dan 1700 webwinkels.

Uit de cijfers blijkt dat de online kledingmarkt het afgelopen jaar met 16 procent is gestegen naar 730 miljoen euro.

“De recessie

lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche,” aldus Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. “Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen blijft het aantal online aankopen maar stijgen. Hiermee liggen er via het online kanaal nog voldoende kansen voor de ondernemers in de retailbranche.”

In totaal nam de online omzet over 2012 met 9 procent toe naar 9,8 miljard euro. Behalve de omzet is ook het aantal bestellingen gestegen. In 2012 werden er gemiddeld 8 bestellingen per persoon meer gedaan.

Het totaal aantal online bestellingen nam afgelopen jaar 13 procent toe naar 88 miljoen. Per dag komt dat neer op ruim 240.000 bestellingen. Wel wordt er per bestelling minder uitgegeven. Gemiddeld besteden consumenten 111 euro per order, 4 procent minder dan in 2011.

Het aantal online kopers neemt daarentegen nog altijd toe. In 2012 deden 10,58 miljoen internetters een online aankoop, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2011. De groei van nieuwe kopers vlakt wel af. Kwamen er in 2011 nog 900.000 nieuwe kopers bij, dit jaar waren dat er 400.000.

In 2013 verwacht Thuiswinkel.org dat de online markt verder groeit met 8 procent naar 10,5 miljard euro. Volgens de vereniging van webshops zullen consumenten vaker en meer online gaan bestellen door snellere en flexibele levertijden en verbeterde retourprocedures.

Ook de sterke opkomst van het mobiele kanaal dankzij de stijgende populariteit van tablets en smartphones biedt mogelijkheden. Niet alleen zijn consumenten steeds vaker online dankzij de mobiele kanalen, ook zijn ze daardoor minder plaats- en tijdgebonden om een aankoop te doen. “Consumenten zullen daarom nog vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal,” aldus Thuiswinkel.

Met onderzoeksproject Shopping 2020 wil Thuiswinkel zich voorbereiden op de toekomst

Frank Sibbel, managing partner van onderzoeksbureau Blauw Research, verwacht dat de groei van de online markt de komende jaren aanhoudt. "In 2017 verwachten we dat de totale online markt fors is gestegen. In totaal zal de online markt ruim 10 procent beslaan van de totale detailhandel in Nederland," aldus Sibbel.

Om meer vat te krijgen op de toekomstige ontwikkelingen van de online markt, de verschuiving van fysiek naar omnichannel retail en de sterke toename van internationale concurrentie lanceert Thuiswinkel.org het nieuwe onderzoeksprogramma Shopping 2020. Met behulp van expertgroepen en een drietal congressen wil de organisatie een toekomstvisie ontwikkelen en een actieplan opstellen om op bedrijfs-, branche- en nationaal niveau voorbereid te zijn op de toekomst.

Het onderzoeksprogramma gaat op 13 juni van start tijdens het werkcongres ShoppingTomorrow. Op 26 september volgt het tweede congres Shopping Today, waar alle nieuwe trends en ontwikkelingen die de expertgroepen hebben gevonden gepresenteerd worden.

De eindresultaten worden vervolgens op 16 januari 2014 tijdens Shopping Together bekend gemaakt. Thuiswinkel is nog op zoek naar leden die zich aan willen sluiten bij een van de expertgroepen. In totaal zullen er 180 experts bij het project betrokken zijn, waaronder kopstukken uit de sector als Paul Nijhof (RFS Holland Holding/Wehkamp), Daniel Ropers (bol.com) en Joost Romeijn (Sundio Groep).

Onlangs heeft de belangenbehartiger ook weer de jaarlijkse Nationale Thuiswinkel Award uitgereikt. In totaal vielen er vier modebedrijven in de prijzen. Kleertjes.com sleepte de award voor beste webwinkel in de categroei Baby & Kind in de wacht, Pabo.nl ging met de prijs voor Damesmode, Lingerie en Ondermode naar huis, Score.nl kwam als beste herenmodewebshop uit te bus en Omoda.nl won voor de derde keer op rij de award voor beste online schoenenshop.