• Home
  • V1
  • Leads
  • Ook online shoppen beïnvloed door weer

Ook online shoppen beïnvloed door weer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Dat mooi weer de kassa doet rinkelen was reeds bekend, maar nog niet dat het dan vooral fysieke kassa's betreft. Wanneer warm weer mensen de winkelstraat inlokt, wordt er minder online geshopt. Dat concluderen de Britse online brancheorganisatie

IMRG en consulting group Capgemini naar aanleiding van onderzoek onder Britse consumenten.

In

de maanden juni en juli van dit jaar zijn de online bestedingen in Groot Brittannië met 2 procent gedaald. Dat lijkt niet zoveel, maar wel als daarbij vermeld wordt dat het de eerste min is in dertien jaar tijd. Alex Smith-Bingham van Capgemini zegt in de Financial Times dat consumenten bij warm weer hun huis uitkomen en de winkelstraat ingaan om van de zon te genieten.

Ook in eigen land was de prikkel van het mooie weer de afgelopen weken zichtbaar. Uit cijfers van brancheorganisatie Inretail (voorheen CBW-Mitex) - waarbij bovengemiddeld veel zelfstandig detaillisten zijn aangesloten - bleek dat de omzetdaling in de mode- en schoenenbranche die in eerste drie maanden van dit jaar nog zorgelijk was te noemen, in het tweede kwartaal is afgevlakt. Modewinkels rapporteerde over januari, februari en maart een omzetdaling van 9,7 procent, terwijl die van april t/m juni (slechts) 0,5 procent bedroeg.

Mensen blijven in de zon wel mobiel shoppen

Uit het Britse onderzoek komt tevens naar voren dat mobiel shoppen niet of nauwelijks door het weer beïnvloed wordt. In juli steeg de omzet uit aankopen die via de telefoon werden gedaan in Groot Brittannië met maar liefst 129 procent vergeleken met vorig jaar. Een woordvoerder van IMRG erkent dat dit groeipercentage iets lager is dan in de voorafgaande maanden, maar zegt dat het niet heel veel lager is. "Daaruit concluderen wij dat consumenten buiten in de zon mobiel blijven shoppen."

Winkelen met de smartphone groeit explosief. Waar mensen eerst vooral kleine aankopen zoals apps of muziek mobiel deden, neemt nu ook de aanschaf van kleding en schoenen via telefoon of tablet razendsnel toe. De Scandinavische landen, Nederland en Groot-Brittannië hebben nog een voorsprong wat betreft het gebruik van mobiele apparaten. Er zijn echter veel opkomende landen in Zuid- en Oost-Europa. Daar zijn nog relatief weinig online of mobiele kopers, maar de markt groeit er snel.