• Home
  • V1
  • Leads
  • Optimisme heerst rond verkoop Bijenkorf

Optimisme heerst rond verkoop Bijenkorf

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De nieuwe eigenaar van de Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf is de Britse Selfridges Group Limited. Maxeda, de huidige eigenaar van de 140 jaar oude formule, maakte bekend dat de partijen overeenstemming hebben

bereikt over de verkoop. Een verkoopprijs is niet bekend gemaakt. Als alles naar verwachting verloopt, komt Selfridges begin 2011 officieel in bezit van De Bijenkorf.

De nieuwe eigenaar ziet in de aanschaf van De Bijenkorf een mogelijkheid toe te treden tot de Nederlandse markt, vertelt W. Galen Weston, bestuursvoorzitter van de Selfridges Group: “De Bijenkorf is een uitstekende aanwinst op onze portfolio van internationale winkelketens. De aankoop van deze retail-icoon is voor ons een geweldige mogelijkheid om onze intrede te doen in de Nederlandse markt. Onze langetermijnstrategie en sterke financiële positie zullen bijdragen aan het verder versterken van de Bijenkorf en het bieden van een internationale winkelbeleving door alle delen van Nederland.”

Selfri

dges Group is een dochteronderneming van het in Canada gevestigde Wittington Investments, Limited. Voordat de transactie officieel is, moeten de mededingingsautoriteiten hun goedkeuring nog verlenen. De verkoop zal voor advies worden voorgelegd aan de ondernemingsraden en tevens worden besproken met de vakbonden. De eerste reactie van vakbondsbestuurder Henk van der Ploeg is positief: “Selfridges is geen directe concurrent, wat het waarschijnlijker maakt dat de nieuwe eigenaar De Bijenkorf voldoende ruimte geeft om zich te laten ontwikkelen. Het kan zelfs een positieve stimulans betekenen voor De Bijenkorf dat Selfridges al contacten heeft in de wereld van de luxemerken.”

De Selfridges Group is een familiebedrijf met in eigendom premium warenhuizen als Selfridges (UK), Brown Thomas (Ierland) en Holt Renfrew (Canada). De Bijenkorf probeert zich de laatste zes jaar meer en meer te als premium warenhuis te ontwikkelen, onder meer door het binnenhalen van luxe merken in het assortiment en door de marketing te vernieuwen. Tony DeNunzio, bestuursvoorzitter Maxeda: “De Bijenkorf is een goed voorbeeld van hoe je leiderschap in retail kunt bereiken door o.a. de warenhuizen en het assortiment te upgraden. De Bijenkorf staat bekend als een inspirerend en trendsettend warenhuis, ik ben ervan overtuigd dat dit met Selfridges Group als partner succesvol kan worden voortgezet in de toekomst.”

De Bijenkorf, dat 12 vestigingen heeft in Nederland, is van plan om in de komende jaren het merkenportfolio verder te verstevigen en zijn private brands te versterken. Verder is De Bijenkorf van plan de bestaande vestigingen verder uit te breiden en te investeren in de webshop die in maart 2009 werd gelanceerd.

Jacob de Jonge, CEO van de Bijenkorf is dan ook verheugd met de nieuwe eigenaar: “Met de kennis en ervaring van Selfridges Group en samen met onze enthousiaste medewerkers, zal de Bijenkorf haar groeistrategie kunnen versterken.”

Selfridges Group heeft internationale kennis en ervaring op het gebied van premium winkelketens. Het bedrijf is eigenaar van Selfridges in het Verenigd Koninkrijk, Brown Thomas in Ierland en Holt Renfrew in Canada. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 13.000 medewerkers in dienst.

Dat Maxeda de Bijenkorf wilde verkopen was al bekend. In februari maakte de investeerder wereldkundig de verkoop te onderzoeken van alle formules in het segment fashion, oftewel: V&D, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode. V&D werd in september als eerste verkocht.