Prada groeit dankzij Aziatische markt
bezig met laden...
In Azië ziet Prada momenteel de meeste kansen voor groei. Het modebedrijf haalde het afgelopen half jaar in Azië een omzet van 368 miljoen euro, een groei van 35 procent. Prada opende dit jaar 44 nieuwe winkels, waarvan 15 in Azië. Vice-voorzitter van Prada, Carlo Mazzi, zegt tegen het Amerikaanse zakenweekblad Businessweek: "De Aziatische klanten beheren tegenwoordig de top van de luxemarkt. Ons vertrouwen in de Aziatische markt is heel sterk."
In
Een belangrijke gebeurtenis van het afgelopen half jaar, voor Prada is de beursgang, die het bedrijf in juni in Hong Kong heeft gemaakt. Prada maakte al drie keer eerder plannen een debuut op de beurs te maken, maar dit werd echter steeds uitgesteld. "China is een van de belangrijkste luxe markten," zei Bertelli, onmiddellijk na de gong van een beursbel. Toch stegen de aandelen de eerste dag slechts een fractie boven de openingskoers. Het modehuis sloot de dag af tegen 39,6 Hong Kong dollar, tien cent meer dan de openingskoers. Volgens de Belgische krant de Morgen haalde Prada 16,7 miljard Hongkong dollar op met zijn beursgang.
Prada's plannen voor de rest van het jaar zijn vooral gericht op meer uitbreiding. Het bedrijf laat weten dit jaar minstens tachtig nieuwe winkels te openen. Aan het einde van 2013 wil het bedrijf 550 winkels in haar bezit hebben. Zo'n vijftig winkels moeten daarvan in China zijn gevestig. Ook heeft het bedrijf plannen voor Rusland en Zuid-Amerika. Momenteel heeft Prada 358 winkels.
Het Italiaanse modehuis werd opgericht in 1913 door Mario Prada. In 1978 kwam erfgename Miuccia Prada er aan het bewind. De groep is behalve eigenaar van het merk Prada, ook in het bezit van de merken Miu Miu, Church's en Car Shoe brands.