Puig wil groei modedivisie met ex-topman LVMH
bezig met laden...
De komst
Ook de aankoop van het merk Jean Paul Gaultier, in 2011, hoorde bij het plan om de modetak van het concern te laten groeien. Puig betaalde 16 miljoen euro voor 45 procent van de aandelen, het belang dat in handen was van luxe concern Hermès.
In 2011 sprak Puig al de wens uit om één van 's werelds grootste bedrijven te worden in de mode- en parfumindustrie. Het doel werd toen gesteld op een marktaandeel van 10 procent in 2014. In dat jaar moet ook het nieuwe hoofdkantoor, van 23.000 vierkante meter, verspreid over 22 verdiepingen, in Barcelona klaar zijn, ontworpen door de architect Rafael Moneo. En viert Puig het honderdjarig jubileum.
Het Spaanse concern is momenteel eigenaar van de modemerken Jean Paul Gaultier, Carolina Herrera, Paco Rabanne en Nina Ricci. Puig doet ook zaken met andere modebedrijven. Zo is het Spaanse concern verantwoordelijk voor de parfums van modehuizen als Prada en Commes des Garcons. Puig verkoopt producten in meer dan 130 landen en heeft dochterondernemingen in 21 landen.
Puig verwacht dat de omzet van het boekjaar 2012 zal uitkomen op 1,4 miljard euro. In 2011 won het bedrijf al terrein in de internationale luxe markt. De nettowinst steeg toen met 19 procent naar 155 miljoen euro. De omzet bedroeg 1,34 miljard euro. De omzet van de modetak groeide 31 procent. 80 procent van de inkomsten van Puig komen van buiten thuisland Spanje.
Foto’s: Paco Rabanne herfst- winter 2013-2014