Rabobank luidt noodklok over leegstand in winkelstraten
bezig met laden...
Volgens de Rabobank is het van groot belang dat winkelgebieden hun merk weer gaan herladen bij het winkelend publiek. Waar staat het winkelgebied voor en hoe zie je dat terug in de straat en individuele winkels?
Rabobank wil meer nieuwe technologie in winkelstraten
Hoewel het Nieuwe Winkelen in veel steden is geflopt, pleit de Rabobank toch voor het gebruik van nieuwe technologieën in de winkelstraten. Al zegt de bank wel: “De mate waarin dit succesvol gebeurt wisselt sterk per onderneming, branche en winkelgebied.”
Het project 'het nieuwe winkelen' is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en ging in 2011 van start in Veenendaal. Later volgden meer steden. Met 'het nieuwe winkelen' leren ondernemers hoe ze op alle veranderingen als internet en mobiele shoppingpagina’s kunnen inspelen. Winkeliers zagen echter de meerwaarde niet van alle snufjes. Ook bleken ze huiverig voor verandering, waardoor in bijna alle deelnemende steden inmiddels een streep door het project is gezet.
Leegstand neemt verder toe
In juni dit jaar werd bekend dat de leegstand in Nederlandse winkelgebieden voor het zevende jaar op rij is toegenomen. De leegstand is ongeveer een procentpunt toegenomen naar 8,7 procent van het totale winkelvloeroppervlak. De regio’s met de hoogste leegstand zijn: Oost-Groningen, Zuidwest-Overijssel, Flevoland-Midden en Zuid-Limburg, waar meer dan 11 procent van het oppervlak leeg staat. Dat blijkt uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving.