• Home
  • V1
  • Leads
  • Restyling voor Bristol: van discounter naar modeketen

Restyling voor Bristol: van discounter naar modeketen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Nederlandse budgetketen Bristol heeft een restyling ondergaan. Het tapijt is verdwenen, de muziek is aangezet, de fillialen worden beter verlicht en er wordt meer aan visual merchandising gedaan. “De ouderwetse discountformule hebben we

veranderd in een fashion formule,” aldus Dick van Dijk, commercieel coördinator van Bristol.

Bristol

startte in 2007 met de restyling. Voorheen lag de focus op expansie, maar de nieuwe directie wilde juist de bestaande winkels aanpakken omdat het concept gedateerd was geworden. In 2007 werd met twee pilotstores in Nijmegen en Hoofddorp de aftrap gegeven voor de restyling. Inmiddels zijn 90 van de 125 fillialen verbouwd. Binnen anderhalf jaar moet ook de rest van de fillialen verbouwd worden volgens het nieuwe concept.

Volgens Van Dijk zijn de nieuwe winkels ‘een dag en nacht verschil’. “Het is al een aantal keer voorgekomen dat klanten in de nieuwe winkel naar buiten gingen om te kijken of ze wel echt de Bristol binnen waren gestapt. Voorheen hadden we vrij donkere filialen, werkten we met tapijt en waren er geen visuals in de winkels. Voor het nieuwe concept werken we met meer licht, hebben we een lichte vloer en zowel binnen als buiten visuals. Ook hebben we personeelstrainingen georganiseerd en zijn we in de media anders te werk gegaan. Zo hebben we samenwerkingen gedaan met Veronica, RTL, Libelle en Nickelodeon. We zijn onszelf echt anders in de markt gaan zetten,” aldus de commercieel coördinator.

Volgens Van Dijk is de ‘fikse investering’ die het bedrijf heeft uitgetrokken voor de restyling ondanks de recessie nu al terug te zien in de verkoop. “We zijn de afgelopen jaren continu blijven investeren. Natuurlijk hebben we ook wel iets gemerkt van de recessie, maar anderzijds biedt het ook veel kansen voor discountformules. In de vernieuwde winkels zien we al resultaat van de restyling in de omzetontwikkeling. Ook merken we dat klanten langer winkelen en het gemiddeld bonbedrag hoger is. Daar zijn we zeer content mee,” aldus Van Dijk.