SWOT: Les Femmes Vertes
bezig met laden...
Wat?Les Femmes Vertes zet talentvolle modestudenten in voor het restylen van ‘niet-commerciële’ kleding met oude modecollecties van bekende merken en andermans kleding in opdracht. Omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt binnen de mode en bij veel modebedrijven een overschot aan oude collecties is, wil Les Femmes Vertes deze kledingstukken een tweede leven geven.
S
Strength (sterkte): Les Femmes Vertes gebruikt het overschot aan oude collecties van bekende merken, zoals G-Star. Hierdoor is er een gericht bereik van een beoogde doelgroep en tegelijkertijd staat het initiatief door bekendheid van dit merk sterk op de kaart. Juist door het gebruik van ‘oude’ merkkleding is de drempel lager om een restyling te doen met de eigen kleding.
Weaknesses (zwakte): Door je te binden aan specifieke merken, ben je gebonden aan het bepaalde doelgroep. Hierdoor is het bereik naar de klant beperkter. Gezien modestudenten aan de restyling werken evenaart het gerestylede product misschien niet meer de kwaliteit van het merklabel, ondanks het upcyclen.
Opportunities (kansen): Gezien Les Femmes Vertes samenwerkt met kleding van grote merken, is de kans aanwezig dat dit initiatief kan meeliften op de PR van deze labels. Als het aantal merken uitbreidt, is de kans groot dat Les Femmes Vertes het gewenste bereik (van merken) qua imago / stijl kan gebruiken, voor de eigen positionering.
Threats (bedreigingen): Door ook met oude kleding te werken van particuliere opdrachtgevers, kan het zijn dat de gewenste kwaliteit en stijl, die de ontwerpers voor ogen hebben, niet behaald wordt. Doordat de deelnemers van het initiatief eigenlijk nog studenten zijn, is het mogelijk dat het initiatief niet serieus wordt genomen.
Issues (kwesties): Maar gezien Les Femmes Vertes al showde tijdens het Downtown programma van Amsterdam International Fashion Week en hier een hoog niveau wordt verwacht, is Les Femmes Vertes hoogstwaarschijnlijk ook in staat om de kwaliteit van het product in stand te houden in eigen collecties en naar particulieren toe. Er niet van
uitgaande dat het initiatief PR ontvangt door de bekende merken,
is het hebben van eigen PR belangrijk.