Toename online schoenenverkoop drukt marges en prijzen
bezig met laden...
die hun aabod actief promoten via verschillende kanalen. Schoendetaillisten zien dit als een serieuze bedreiging, stelt onderzoeker Han van Es. Het bureau doet eens in de twee à drie jaar zelfstandig onderzoek naar de situatie in de schoenenbranche.
De groeiende concurrentie van internetwinkels was geen aanleiding van het meest recente onderzoek maar kwam in de reacties van detaillisten als thema naar voren.
Als gevolg van de toenemende concurrentie van
online aanbieders en ook branchevervaging, staan prijzen en marge onder druk. Schoenenzaken zullen zich sterker gaan profileren op het gebied van vakkennis, persoonlijk contact, service en klantgerichtheid, zo wordt geconcludeerd. Hierbij zal een schoenenzaak zich in toenemende mate focussen op een bepaalde doelgroep of productgroep. Men zal zich vaker richten op specifieke niches in de markt, maar ook meer aandacht schenken aan kostenbeheersing, marges en inkoop. Daarnaast zullen vaker sociale media worden ingezet ten einde winkelbezoek te stimuleren en specifieke merken te promoten.
De angst van schoendetaillisten resulteert vooralsnog niet in negatieve omzetresultaten voor de branche. Vorig jaar werd een omzetstijging van bijna 6 procent gerealiseerd en in het eerste kwartaal van dit jaar werden afgesloten met een kleine plus van 0,5 procent. Kinder- en damesschoenen realiseerden omzetstijgingen van respectievelijk 3 en 4,3 procent in het eerste maanden van 2011, zo blijkt uit gegevens van CBW-Mitex.
Het Marketingrapport Schoenenzaken 2011 is voor 695 euro verkrijgbaar via Marktdata.nl.