• Home
  • V1
  • Leads
  • Uitspraak Drie Dwaze Dagen vs 4 Fabulous Business days

Uitspraak Drie Dwaze Dagen vs 4 Fabulous Business days

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Meyer & Meyer heeft inbreuk gemaakt op de merkrechten van de Bijenkorf, door de woorden 'de Bijenkorf' en 'Drie dwaze dagen' te gebruiken op een poster. De herenmodezaak mag van de rechtbank echter wel gebruik maken van de woorden 'bijzonder' en 'dwaze' in reclame-uitingen. Ook

de kleurencombinatie geel-zwart is toegestaan.

De Bijenkorf kwam in 2011 voor het eerst in actie tegen Meyer & Meyer, een herenmodezaak met vestigingen in Amstelveen, Maastricht, Roermond, Venlo en Heerlen. De warenhuisketen

liet weten verschillende beeldmerken te hebben geregistreerd om het bedrijf te beschermen. Zo registreerde de Bijenkorf de woordcombinatie 'Drie Dwaze dagen' en de kleurencombinatie geel-zwart.

Meyer & Meyer organiseert jaarlijks een vierdaagse verkoopactie onder de naam '4 Fabulous Business Days'. Het bedrijf gebruikt, net als de Bijenkorf, de kleuren geel en zwart. De herenmodezaak organiseert de actie al sinds 1995.

Het warenhuis verzocht Meyer & Meyer geen inbreuk meer te maken op de merkrechten van de Bijenkorf. Het jaar daarop maakte de herenmodezaak echter posters waar woorden op vermeld stonden als 'Bijzondere aanbiedingen', '4 Dol Dwaze Dagen' en 'Dol Dwaze Prijzen'. De poster, die in de etalages van Meyer & Meyer hing, had een geel-groene achtergrondkleur met daarop zwarte letters. De letter 'bij' uit de woorden 'bijzonder' en 'bijzondere' waren rood gekleurd.

'Bijzonder' en 'dwaas' zijn normale woorden

De rechtbank is met Meyer & Meyer van oordeel dat het zuivere gebruik van de woorden 'bijzondere' en 'dwaze', in reclame-uitingen waarin wordt verwezen naar 'bijzondere aanbiedingen', 'bijzonder lage prijzen' en 'dol dwaze prijzen' of soortgelijke kreten, door consumenten wordt opgevat als normaal taalgebruik, om de bijzondere aard te beschrijven van de aanbieding. Meyer & Meyer heeft volgens de rechtbank voldoende aangetoond dat veel bedrijven in hun promotiemateriaal de kleuren geel en zwart gebruiken. De rechtbank oordeelt dat de beide partijen de eigen kosten moet betalen voor het proces.