• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Veel groeikansen voor retailers internationaal’

'Veel groeikansen voor retailers internationaal’

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Een krimpende economie, teruglopende consumentenbestedingen en een zware recessie op de loer. De situatie voor modebedrijven die willen uitbreiden in eigen land is momenteel onzeker. Daarom besluiten veel Nederlandse retailers

succes buiten de landsgrenzen op te zoeken. Want daar liggen tal van groeikansen, zo blijkt uit het rapport ‘Retailing beyond borders’ van Rabobank.

De

bank heeft een online onderzoek gehouden onder Nederlandse retailers en bestuursleden van modebedrijven als C&A, Shoeby, We Fashion, Wehkamp, Zeeman en McGregor geïnterviewd over internationale expansie. Daaruit blijkt dat relevantie van een modeformule op de lokale markt de belangrijkste succesfactor achter internationale expansie is.

Modeketen Zara is volgens Rabobank een goed voorbeeld van een bedrijf dat relevantie heeft gecreëerd op een nieuwe markt. Terwijl traditionele modelabels vast blijven houden aan een model van twee collecties per jaar, heeft Zara een fast fashion model gebaseerd op meerdere, snel veranderende collecties. De tijd tussen het ontwerp en de levering in de winkels is slechts 1 tot 5 weken. Deze continue stroom van nieuwe producten in combinatie met betaalbare prijzen trekt consumenten aan. Ze weten dat ze producten meteen moeten kopen, omdat er over een week weer een compleet nieuwe collectie in de winkels hangt.

Ook het juiste land kiezen is essentieel voor een succesvolle expansie. Veel Nederlandse retailers kiezen ervoor om in eerste instantie ‘veilig’ uit te breiden in Vlaanderen. Omdat daar dezelfde taal wordt gesproken, denken bedrijven dat ze weinig aan hun formule hoeven te veranderen. Maar volgens Rabobank wordt dit vaak onderschat. Daarnaast valt er in Vlaanderen weinig te halen voor Nederlandse retailers. Het marktpotentieel bestaat in het Noordelijke deel van België uit 6 miljoen mensen: slechts 37 procent van de Nederlandse markt. Een groot verschil met andere Europese landen als Duitsland, Frankrijk of Groot-Brittanië, waar een markpotentieel van 400 tot 500 procent voor Nederlandse modebedrijven ligt.

De beste groeikansen liggen in Brazilië, Uruguay en Chili
Maar volgens AT Kearny, die jaarlijks een index publiceert over landen met de meeste retail potentie, zouden Nederlandse retailers groeimogelijkheden buiten Europa moeten opzoeken. In landen als Brazilië, Uruguay, Chili, India en Koeweit – op dit moment de top 5 volgens de index – is het marktpotentieel nog veel groter dan in de grootste Europese landen. De kosten om de formule aan te passen aan grote landen zijn waarschijnlijk hoger dan in België, maar deze landen hebben ook veel meer potentie om kosten en investeringen te dekken.

Als een modebedrijf eenmaal heeft besloten om een nieuwe markt aan te boren, is een multi-channel strategie volgens Rabobank de beste manier om succes te bereiken op een nieuwe markt. Het online kanaal kan meer traffic naar fysieke winkels generen, terwijl winkels vertrouwen bij consumenten kunnen wekken om een bestelling te plaatsen in de online shop. Door consumenten de mogelijkheid te bieden om bestellingen op te halen en producten te ruilen in de winkel, scheelt dat distributiekosten en gaan klanten wellicht met extra producten de winkel uit.

Foto's: Zara