Bij de omschakeling naar franchise door de Intres-formule Livera zijn in totaal vijf van de zeventig ondernemers uit de formule gestapt. De formule zet zijn ambities om te groeien echter onverminderd voort. Livera is met ingang van dit jaareen full-franchise organisatie. Die formule is vergelijkbaar met wat doorgaans wordt aangeduid als hard-franchise. Tot vorig jaar voerde de formule een soft-franchisebeleid; daarbij is vooral de inkoopvrijheid van de aangesloten ondernemers groter. Enkele Livera-ondernemers konden zich niet vinden in de veranderingen en stapten daarom uit de formule. Zij continueren hun winkels onder de naam Lingerieland of Pink
Lingerie.
Over de beslissing om de formule van Livera om te vormen naar hard-franchise is gestemd tijdens de ledenvergadering in mei 2010. Toen stemde 80 procent van de ondernemers vóór de verandering. Het merendeel van de overige 20 procent sloot zich vervolgens bij de verandering aan. Volgens commercieel manager Ruud Jacobse is de omvorming noodzakelijk voor een sterke marktpositie: “Om te kunnen overleven in de markt, is een intensievere samenwerking en meer eenduidige uitstraling naar consumenten noodzakelijk,” legt hij uit.
De formule telde ten tijde van de stemming 135 vestigingen. Inmiddels zijn dat er 124, maar het is de bedoeling dat dit aantal wordt uitgebreid. Om te beginnen gaat er in april een vestiging open op curaçao en later dit jaar zullen er nog zo’n 4 filialen in Nederland bij komen. De formule streeft ernaar binnen 5 jaar 160 winkels te tellen.
Beeld: Livera