• Home
  • V1
  • Leads
  • Veranderingen in lingeriebranche

Veranderingen in lingeriebranche

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Lingerie is zichtbaarder geworden, de klantenbinding heeft een rigoureuze verandering ondergaan en de inkoopplanning blijft nog altijd één van de kopzorgen. In de vijtien jaar dat de lingeriewinkel La String in Renkum bestaat heeft

eigenaresse Gerda Reinders gezien hoe de branche veranderde. Zo viel de verkoop van bodyfashion in 2010 tegen, vooral voor de gespecialiseerde zaken. Maakt ze zich zorgen? “Nee, al komt er wel een jonge generatie aan die vooral op internet shopt.”

De omzet van de bodyfashion steeg vorig jaar, maar niet bij de speciaalzaken. De eerste helft van 2010 eindigde al met een omzet-achterstand van 5,4 procent en het jaar werd afgesloten met een achterstand van bijna 9 procent. “Geconstateerd moet worden dat, ondanks de resultaten, de consument niet minder besteed, maar wel ánders,” stelde branchemanager Bodyfashion, van brachevereniging CBW-Mitex, Jacqueline Arnoldy begin dit jaar. “De vooruitzichten voor de retailer met alleen een fysieke speciaalzaak zijn niet om te juichen.”

Is het nog wel haalbaar om in deze tijd een lingeriespeciaalzaak te hebben? “Ik zit hier vijftien jaar, en ik wil nog graag vijtien jaar door,” zegt Gerda Reinders. De eigenaresse van La String in het Gelderse Renkum viert dit jaar het jubileum van haar ondermodezaak. “Ik merk wel dat er een jonge generatie vrouwen aankomt die misschien niet zo snel binnen zal stappen, maar dat is ook niet mijn doelgroep. Klanten in mijn winkel verwachten niet dat ze een bh’tje voor tien euro kunnen aanschaffen. Ze willen vooral goede service en advies.”

Volgens de onderneemster is er veel veranderd in de vijftien jaar dat ze haar zaak runt. Vooral de binding van de klanten is veranderd. “Vroeger stuurde ik de acties, aanbiedingen en nieuws over nieuwe collecties via de post. Tegenwoordig stuur ik deze via de mail.”

Ook de bodyfashion zelf is niet meer wat het vijftien jaar geleden was. “Tegenwoordig mag lingerie gezien worden. Het is eigenlijk geen ondermode meer, maar bovenmode. De lingerie heeft een luxere uitstraling, is veelzijdiger en wordt gemaakt in de modekleuren. Nu hangt er bijvoorbeeld veel blauw en taupe-roze in de winkel.”

Iets wat volgens de eigenaresse na al die jaren ervaring nog steeds speelt is de bevoorrading. Hoewel ze ondertussen wel kan dromen welke maten als eerst worden verkocht, blijft het lastig om niet te veel in te kopen. “Er zijn zo veel maten: van A tot H en van 70 tot 90. Laatst belde een collega-ondernemer op. Hij belde rond om te vragen of we dat niet met een aantal zaken konden oplossen. Zelf los ik het vooral op door de oude modellen in de uitverkoop te doen.”

Ook Arnaldy van CBW-Mitex denkt dat samenwerken de sleutel tot succes is in de lingeriebranche. In een persbericht over omzetcijfers zegt ze: “Te veel kansen blijven liggen omdat partijen elkaar niet opzoeken en alles zelf willen doen. Consumenten hebben behoefte aan kleinere bereikbare winkels met een onderscheidend assortiment. Dat biedt kansen voor local heroes en het biedt ruimte voor specialisten en ondernemers met een passie voor dit vak.”

Foto: Lingeriemerk Marie Jo.