• Home
  • V1
  • Leads
  • Verwachte opening factory outlet bij Amsterdam in 2017

Verwachte opening factory outlet bij Amsterdam in 2017

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In april dit jaar leek de toekomst van het outletcentrum in Halfweg nog onzeker. Eén van de twee projectontwikkelaars van het toekomstige factory outlet center in de buurt van Amsterdam had zich terug getrokken. Neinver, de Spaanse vastgoedontwikkelaar die nu alleen verantwoordelijk is voor het winkelgebied,

meldt echter dat alles op rolletjes gaat. Het project heeft wel vertraging opgelopen. De oorspronkelijke opening van het koopjesparadijs stond gepland in het laatste kwartaal van 2015, maar dat wordt waarschijnlijk 2017.

Het outletcentrum zal de naam 'Amsterdam The Style Outlets' krijgen. Het factory outlet center bij Halfweg zal 18.000 vierkante meter aan winkelruimte hebben, voor de restpartijen van merken uit het hoogsegment. Welke modemerken een plekje zullen krijgen in het nieuwe winkelgebied is nog onduidelijk. Volgens Neinver is er ruimte voor ongeveer 115 winkels en 1450 parkeerplaatsen. 1000 vierkante meter wordt gebruikt voor terrasjes, pleinen en 'groene zones'.

"We geloven dat Amsterdam The Style Outlets een belangrijke stimulans zal zijn voor de lokale economie. Ons doel is om de Nederlandse consument een unieke ervaring te bieden, op een prachtige locatie, die goed bereikbaar is vanaf de snelweg," zegt Sebastian Dommer, business development director bij Neinver, in een persbericht.

Koopjesparadijs bij Halfweg gaat 'Amsterdam The Style Outlets' heten

Momenteel telt Nederland drie factory outlets, een winkelcentrum waar alleen fabrikanten hun waren mogen verkopen. Bataviastad werd in 2001 geopend. In dat jaar gingen ook de deuren open van Designer Outlet Roermond in Roermond. In 2006 opende Rosada in Roosendaal. Factory outlet centers zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het belangrijkste kenmerk van een factory outlet center is dat merkwinkels zonder tussenkomst van groot- en detailhandel, aan de consument verkopen.

De koopjescentra roepen behalve euforie bij consumenten, die van goedkope kleding scoren een sport hebben gemaakt, ook weerstand op. Ondernemers in binnensteden zeggen omzet mis te lopen doordat outletcentra klandizie kunnen wegtrekken. Ook zou sprake kunnen zijn van oneerlijke handelspraktijken. Twee jaar geleden liet The European Association of Fashion Retailers (AEDT) weten dat er geregeld sprake zou zijn van nep-overstock, waarbij de kleding die in outletcentra wordt verkocht, speciaal voor die doeleinden geproduceerd is.