Viktor & Rolf onder de hoede van Rosso
bezig met laden...
In september 2006 deed het gerucht dat Rosso onderhandelingen voerde met het tweetal al de ronde in New York, maar destijds wilde bij Diesel niemand daarop ingaan. Nu echter vertelt Renzo Rosso dat hij het tweetal al een tijdje met interesse volgt: "Hun out-of-the-box-creativiteit prikkelt mijn nieuwsgierigheid al sinds het begin van hun carrière." Het merk Viktor & Rolf werd in 1993 opgericht door de ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren.
Rosso is behalve van het goedlopende jeansmerk Diesel, ook eigenaar van Martin Margiela en producent van de collectie van DSquared. Met de verzameling merken is hij van plan om uiteindelijk van OTB de 'meest moderne modegroep van de toekomst' te bouwen. Het label V&R sluit goed aan bij het idee dat Rosso daarover heeft. Mode van de toekomst is, zoals Rosso het zelf zegt: "Less arrogant, more intelligent," oftewel: minder duur en meer uitgesproken.
De overname nam zoveel tijd in beslag omdat beide partijen zeker van elkaar wilden zijn, laat Rosso weten: "We hebben elkaar meer dan twee jaar bestudeerd voordat we tot dit punt kwamen. Ik geloof alleen in echt partnerschap met ontwerpers met wie ik een gemeenschappelijk uitgangspunt deel. V&R is een van de meest luxueuze merken van onze groep: nieuw, modern en innovatief, en het staat los van het mode-establishment. Dat is waar ik van houd."
De aandelen die Rosso heeft aangeschaft, waren eerder eigendom van Franco Pene, eigenaar van Gibò, dat de collecties van V&R fabriceerde. Welke bedragen er met de overname gemoeid zijn, is niet bekend gemaakt. Volgens schattingen van experts is V&R goed voor zo'n 10 miljoen euro per jaar. Only the Brave zette afgelopen jaar 1,3 miljard om.
Vanaf seizoen Fall/Winter 2009 krijgt OTB de wereldwijde licentie voor de kleding, schoenen en accessoires van Viktor & Rolf. De productie van de collectie wordt verder ontwikkeld en de distributie zal lopen door de showrooms in Parijs, Milaan, Tokyo en New York. Het is goed mogelijk dat het tweetal, dat al een winkel heeft in Milaan, op meerdere adressen een zaak zal openen, maar daarover wil OTB officieel pas mededelingen doen als alles rond is. Volgens WWD is de eerste prioriteit van Rosso echter het uitbreiden van de ready-to-wearcollectie: daar zou al een team van vijftien medewerkers mee aan de slag zijn.